Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPL

În cazul numirii viceprimarilor din Chişinău, PSRM a creat alianţă tacită cu PD. Decizia lui Grozavu este ilegală

|versiune pentru tipar||
PL / 2 noiembrie 2017
Partidul Liberal

Biroul politic al Partidului Liberal s-a întrunit miercuri seara într-o şedinţă, unde a discutat şi chestiunea inclusă pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Municipal Chişinău, la propunerea primarului interimar al mun. Chişinău, Nistor Grozavu, cu privire la numirea viceprimarilor.

Ulterior, în cadrul şedinţei Consiliului Municipal Chişinău, la propunerea lui Ion Cebanu, preşedintelui fracţiunii socialiste din CMC şi cu votul consilierilor PSRM a fost exclusă de pe ordinea de zi, chestiunea cu privire la numirea viceprimarilor. Prin această mişcare, socialiştii din Consiliul Municipal Chişinău au făcut jocul primarului interimar, care este unealta Partidului Democrat şi anume, au declanşat procedura de numire a viceprimarilor prin dispoziţia primarului interimar Nistor Grozavu, prima tentativă consumându-se în ziua de marţi, 31 octombrie 2017.

Partidul Liberal afirmă, că la moment Primăria municipiului Chişinău este condusă de o persoană neautorizată, care nu are votul cetăţenilor, iar încercarea primarului interimar Nistor Grozavu, de-a propune Consiliului Municipal Chişinău numirea viceprimarilor, dar şi ulterioara numire prin dispoziţie a acestora se face cu încălcarea Legii cu privire la Statutul Municipiului Chişinău şi a Constituţiei Republicii Moldova, care prevede că desemnarea candidaţilor la funcţia de viceprimar, dar şi numirea prin dispoziţie, după refuzul consiliului de două ori, este prerogativa Primarului General al mun. Chişinău, care are votul cetăţenilor, nu şi a primarului interimar, care are un mandat limitat, de administrare a treburilor interne şi nicidecum un mandat complet.

Prin aceste acţiuni, constatăm existenţa unei alianţe tacite dintre PD şi PSRM, care în mod flagrant încălcă Legea cu privire la Statutul Municipiului Chişinău şi a Constituţiei Republicii Moldova, prin care vor să uzurpeze toate funcţiile din cadrul Primăriei mun. Chişinău.

Drept exemplu vă prezentăm Hotărârea nr. 9 din 21.05.2013 a Curţii Constituţionale a Republicii Moldova la sesizarea deputaţilor PL. La acel moment a apărut o problemă similară, prin care vicepreşedintele parlamentului Dna Liliana Palihovici a preluat funcţia de preşedinte interimar al Parlamentului. Curtea a explicat care sunt drepturile preşedintelui interimar al parlamentului.

71. În acest context, Curtea reţine că statutul Preşedintelui interimar al Parlamentului este diferit de cel al Preşedintelui titular al Parlamentului. Preşedintele interimar al Parlamentului are un statut provizoriu, prin instituirea interimatului urmărindu-se asigurarea continuităţii exercitării funcţiilor Parlamentului. Persoana care exercită interimatul funcţiei de Preşedinte al Parlamentului nu parcurge procedurile numirii în funcţie inerente unui Preşedinte titular al Parlamentului (vot secret) şi nici nu beneficiază de garanţiile exercitării funcţiei (revocarea prin votul secret a 2/3 din deputaţi). Astfel, dispoziţiile constituţionale enunţate exclud egalarea mandatului de Preşedinte al Parlamentului cu interimatul acestei funcţii, prin care se asigură continuitatea exercitării funcţiilor Parlamentului, dar nu se pune începutul unui mandat deplin de Preşedinte al Parlamentului.

72. În acest context, persoana care exercită interimatul funcţiei de Preşedinte al Parlamentului poate să preia doar atribuţiile funcţionale ale titularului referitoare la ordonarea activităţii Parlamentului, prevăzute de Regulamentul Parlamentului, inclusiv semnarea legilor adoptate, convocarea şi conducerea şedinţelor Parlamentului.

73. Atribuţiile exclusive ale Preşedintelui Parlamentului stabilite prin Constituţie sunt “intuitu personae” şi nu pot fi nici delegate, nici preluate şi exercitate de persoana care exercită interimatul. Prin urmare, persoana care exercită interimatul funcţiei de Preşedinte al Parlamentului nu poate propune vicepreşedinţii Parlamentului (art. 64 alin. (3) din Constituţie), nu poate asigura interimatul funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova (art. 91 din Constituţie), nu poate propune Procurorul General sau revocarea acestuia (art. 125 din Constituţie), nu poate propune preşedintele Curţii de Conturi sau revocarea acestuia (art. 133 din Constituţie).

Prin analogie deducem că la moment, primarul interimar al municipiului Chişinău, Nistor Grozavu a preluat doar atribuţiile funcţionale ale titularului, Dorin Chirtoacă referitoare la ordonarea activităţii Primăriei, prevăzute în Legea privind Statutul Municipiului Chişinău, inclusiv semnarea actelor de administrare a treburilor interne, convocarea consiliului municipal etc.

Atribuţiile exclusive ale Primarului General stabilite prin Legea privind Statutul Municipiului Chişinău şi Legea privind administraţia publică locală sunt “intuitu personae” şi nu pot fi nici delegate, nici preluate şi exercitate de persoana care exercită interimatul funcţiei de primar. Prin urmare, Nistor Grozavu nu poate propune candidaturile la funcţia de viceprimar şi nici nu-i poate numi ulterior prin dispoziţie.

Sursa: www.pl.md

Funcţionarii care i-au interzis lui Dorin Chirtoacă să participe la referendum, sunt de la PSRM Mihai Ghimpu: Silvia Radu este candidatul lui Plahotniuc