Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Preşedintele Partidului Liberal Democrat din Moldova, deputatul Vlad Filat a cerut astăzi Curţi Constituţionale examinarea în regim de urgenţă a prevederilor aliniatelor (1) ale articolelor 70 şi 81 din Constituţia Republicii Moldova privind incompatibilitatea funcţiilor de Preşedinte al Republicii Moldova şi a celei de deputat. Preşedintele PLDM a cerut Curţii Constituţionale să stabilească dacă: a) preşedintele RM este în drept să deţină şi calitatea de deputat în Parlament (funcţie retribuită) după expirarea perioadei de 30 zile de la validarea mandatului de deputat în Parlamentul Republicii Moldova şi b) dacă un deputat în Parlamentul RM este în drept, după expirarea perioadei de 30 zile de la validarea mandatului, să deţină şi funcţia de preşedinte al RM.
Preşedintele PLDM, deputatul Vlad Filat a cerut Curţii Constituţionale să ia în calcul art.3. din Legea despre statutul deputatului în Parlament care stabileşte că mandatul de deputat este incompatibil cu funcţia de preşedinte al Republicii Moldova, iar art.5. din aceeaşi lege prevede că deputatul care se află în unul din cazurile de incompatibilitate prevăzute la art.3 va demisiona în termen de 30 de zile de la data validării mandatului din funcţia incompatibilă cu mandatul de deputat.
Amintim că anexa nr.2 din Legea nr. 355 din 23.12.2005 “Cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar” stabileşte că pentru funcţia de preşedinte al Republicii Moldova este prevăzut un salariu lunar în mărime de 9600 lei, pentru preşedinte al Parlamentului — 8800 lei, iar pentru funcţia de deputat — 7100 lei.
Pornind de la cele enunţate, deputatul Vlad Filat constată că atît funcţia de preşedinte al Republicii Moldova, cît şi funcţia de deputat în Parlamentul Republicii Moldova sunt incompatibile cu orice altă funcţie retribuită.
Constituţia Republicii Moldova prevede expres că funcţia de preşedinte al ţării poate fi deţinută de preşedintele Parlamentului doar în cazurile cînd survine interimatul funcţiei (art. 91). Acest fapt este confirmat şi prin hotîrîrea Curţii Constituţionale nr. 43 din 14.12.2000 privind interpretarea dispoziţiilor art.80 alin.(1) şi (2), art.90 şi art. 91 din Constituţie. La data sesizării Curţii Constituţionale, 25 mai 2009, Vlad Filat constată că Vladimir Voronin nu şi-a depus demisia din funcţia incompatibilă cu cea de deputat, fapt care duce la încălcarea directă a normelor constituţionale şi creează o situaţie neuniformă şi incertă între instituţia deputatului în Parlament şi instituţia Preşedintelui RM.
Acţiunea Partidului Liberal Democrat din Moldova survine ca rezultat al refuzului preşedintelui în exerciţiu Vladimir Voronin de a demisiona şi de a exercita atribuţiile de şef al statului din postura de preşedinte al Parlamentului aşa cum prevede Constituţia Republicii Moldova. Preşedintele în exerciţiu Vladimir Voronin face uz de art 80 din Constituţie, care stabileşte că “Preşedintele Republicii Moldova îşi exercită mandatul pînă la depunerea jurămîntului de către preşedintele nou ales”.