Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Am insistat să fac această declaraţie la începutul şedinţei de astăzi a Parlamentului, din motivul că situaţia în care s-a pomenit Republica Moldova este una unică în felul ei, fără precedent, din ziua constituirii acestui stat şi până în prezent. Ultima Hotărâre a Curţii Constituţionale, emisă în data de 22 aprilie 2013, care a bulversat societatea şi care, ştim cu toţii, că este definitivă şi irevocabilă este subiectul la care vreau să atrag atenţia onoratului parlament.
Deşi noi executăm toate Hotărârile Curţii, indiferent de conţinutul, caracterul şi calitatea lor, astfel confirmând şi prezentând respectul nostru pentru Constituţie şi Statul de Drept, consider că Parlamentul nu trebuie să treacă cu vederea o astfel de situaţie, care, din punctul meu de vedere, creează precedente pentru alte decizii ce pot fi luate în detrimentul cetăţeanului şi nu în spiritul democraţiei autentice.
Astăzi, prin statul de drept se subînţelege acel stat ce se constituie şi funcţionează în baza legii. Supremaţia legii fiind unul din principiile fundamentale, respectarea căruia asigură existenţa unui stat de drept. Această simbioză este garantată prin Constituţia Republicii Moldova, care, de fapt, constituie sursa principală a legitimităţii sistemului de drept, a sistemului politic, a procesului de elaborare şi adoptare a cadrului normativ.
Măsura în care se aplică şi respectă principiul supremaţiei Constituţiei într-un stat determină şi calitatea sistemului de drept din acel stat. Astfel, exigenţa unicităţii sistemului de drept se realizează, în primul rând, de norma fundamentală, adică de norma care reprezintă motivul de valabilitate al unei alte norme. Supremaţia Constituţiei şi conformitatea cadrului normativ cu legea fundamentală trebuie asigurate de o autoritate distinctă, independentă şi echidistantă.
Anume despre aceasta vreau să discutăm, iar noi, în calitate noastră de parlamentari, spre deosebire de judecătorii Curţii Constituţionale, avem dreptul să dăm aprecieri politice şi să comentăm acţiunile acestei instituţii. Să analizăm cât de independentă şi echidistantă este ea.
Din punctul meu de vedere, constatările Curţii Constituţionale, statuate în Hotărârea nr. 3 din 22 aprilie 2013, au un caracter politic, omiţând atribuţiile sale stabilite de art. 135 din Constituţie, precum şi art. 4 din Legea nr. 317-XIII din 13 decembrie 1994 cu privire la Curtea Constituţională şi art. 4 din Codul jurisdicţiei constituţionale şi motivând hotărârea sa printr-o apreciere politică adoptată de Parlament. Mai mult decât atât, conform atribuţiilor sale şi competenţei stabilite de legislaţie, Curtea Constituţională nu doar că a adoptat o hotărâre care este bazată pe o apreciere politică, fapt inadmisibil şi total contrar statului de drept, dar a şi încălcat prevederile constituţionale prin incriminarea tendenţioasă privind presupusele fapte de corupţie ale unor membri ai Guvernului, atâta timp cât persoanele vizate nu au fost condamnate printr-o hotărâre judecătorească definitivă, aşa cum prevede art. 21 din Constituţie.
De asemenea, este de neînţeles faptul de ce Curtea Constituţională îşi bazează hotărârea sa pe o apreciere politică, pe presupuneri şi supoziţii, încălcând flagrant şi sfidând în modul cel mai brutal norma constituţională care apără dreptul cetăţeanului de a nu fi învinuit fără aducerea probelor pertinente.
Nu poate fi considerată argumentată constatarea Înaltei Curţi din pct. 71 a Hotărârii prin care se afirmă că: “Prezumţia de nevinovăţie, prevăzută la articolul 21 din Constituţie ca principiu într-un proces penal, este inaplicabilă răspunderii politice”, astfel CC urma să verifice constituţionalitatea actelor contestate şi nicidecum să acorde o apreciere politică şi să incrimineze o persoană, care barem nu este bănuită de comiterea unor fapte ilicite.
Situaţia devine şi mai confuză când citim punctul 115 din Hotărârea Curţii Constituţionale din 22 aprilie. După ce dă aprecieri şi condamnă politic şi fără probe prim-ministrul în exerciţiu, Curtea Constituţională menţionează în continuare credibilitatea scăzută a instituţiilor de drept din Republica Moldova, ea, curtea, nefiind deranjată de gravele lor greşeli, constată că Republica Moldova a fost atenţionată în repetate rânduri de CEDO referitor la utilizarea justiţiei şi a mass-media în scopuri de răfuială pe motive politice sau economice (este vorba de hotărârile Şerban, Becciev, Muşuc versus Moldova).
Prin decizia sa, CC nu face altceva decât să continue lista cazurilor în care Moldova este condamnată din cauza utilizării justiţiei în scopuri de răfuială politică.
Efectele acestei hotărâri ale Curţii Constituţionale sunt extrem de periculoase şi este complicat de enumerat astăzi tot răul care poate fi generat din punctul de vedere al respectării legii şi a drepturilor omului.
Moţiunea de cenzură votată de Parlament reprezintă cea mai înaltă formă de răspundere politică pe care o poartă Guvernul în faţa Parlamentului. Sancţiunea politică în acest caz a fost demisia Guvernului, iar motivele care au determinat adoptarea moţiunii de cenzură au fost de natură politică, fără a fi probate.
Constat, cu regret, că CC a stabilit sancţiuni juridice pentru răspundere politică, făcând constatări care sunt inadmisibile din punctul de vedere al principiilor statului de drept:
Stimaţi colegi,
Nu doresc să continuu şirul încălcărilor, care se conţin în Hotărârea Curţii Constituţionale din 22 aprilie 2013, dar în calitatea mea de deputată, de vicepreşedintă a Parlamentului Republicii Moldova, precum şi şefă a delegaţiei Parlamentului Republicii Moldova la APCE, vă îndemn să facem tot ce stă în puterile forului legislativ pentru a asigura supremaţia legii, dezvoltarea statului de drept şi respectarea drepturilor şi libertăţilor omului.
Unii au reuşit să demonstreze şi să convingă că sunt şmecheri, perfizi şi manipulatori prin excelenţă. Se cred victorioşi, scăpându-le un detaliu: cei pe care îi consideră învinşi şi umiliţi sunt mai hotărâţi ca niciodată să lupte pentru statul de drept şi visul european al cetăţenilor Republicii Moldova.
Stimaţi deputaţi,
Evenimentele de tristă faimă din ultimele zile au scos la iveală tendinţe şi procese ce pun în pericol dezvoltarea statului de drept, instituţii captive, politicieni răvăşiţi şi rătăciţi, oameni dezamăgiţi si îngrijoraţi de soarta lor şi de soarta ţării. Cam aici s-a ajuns. Mă întreb şi vă întreb: există şanse? Răspund: da! Numai că ele, aceste şanse, depind de noi şi numai de noi.
În acest context, vă îndemn să urmăm recomandările Comisiei Juridice a APCE, care în raportul său “Păstrarea răspunderii politice separată de răspunderea penală” sugerează parlamentarilor ţărilor membre ale Consiliului Europei că judecătorul final pentru deciziile politice trebuie să fie ALEGĂTORUL.
Închei prin a le sugera judecătorilor Curţii Constituţionale să nu uite că toţi au depus jurământul în Parlament să judece conform normelor constituţionale şi nu conform supoziţiilor.
Sursa: www.pldm.md