Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Stimate domnule Preşedinte al Parlamentului,
Stimaţi deputaţi,
Onorată asistenţă,
Nu s-au scurs nici două luni din ziua de 13 februarie când, vorbind de la această tribună în deschiderea sesiunii de primăvară-vară a Parlamentului, îmi exprimam speranţa că în noua casă a deputaţilor va domina raţiunea… Speram că legislatorii din opoziţie vor veni cu o nouă abordare a mandatului ce le-a fost încredinţat de către cetăţeni. Dar astăzi sunt nevoit să constat că se întâmplă exact contrariul.
Asistăm la o nouă moţiune de dragul moţiunii — a patra la număr, în doar o jumătate de an — înaintată de opoziţia comunistă împotriva Guvernului pe care am onoarea să îl conduc. De aceea, cred că este cazul să lămurim chiar acum o parte din minciunile cu care opoziţia încearcă să-i sperie pe cetăţeni şi să creeze panică în societate. Panică atât în ceea ce priveşte relaţia noastră cu Federaţia Rusă, cât şi vizavi de integrarea europeană.
La drept vorbind, îmi este greu să înţeleg care este subiectul propriu-zis al moţiunii de cenzură de astăzi şi nu mi-e clar dacă tema a fost aleasă din greşeală sau pur şi simplu din superficialitate. Pentru că nu înţeleg cum poţi să depui o moţiune împotriva unui fapt ce nu a existat şi nu există.
În acelaşi timp, nu pot să nu fac o constatare pozitivă pentru Cabinetul de miniştri: dragi colegi, dacă opoziţia a ajuns să apeleze la asemenea soluţii disperate în tentativa de a crea un pretext pentru o nouă moţiune, înseamnă că ea a epuizat orice critică în adresa Executivului. Înseamnă că nu mai are ce să ne reproşeze.
Tocmai de aceea, ca şi în cazul moţiunilor anterioare, m-am bucurat de prilejul de a mă adresa cetăţenilor ţării de la tribuna Parlamentului şi, totodată, de a demonta piramida, clădită din falsuri şi minciuni, a opoziţiei comuniste. Căci pe minciună se bazează şi moţiunea de astăzi…
Pentru a vă demonstra acest lucru voi veni cu o explicaţie tehnică asupra unui mecanism pe care, de fapt, tot Partidul Comuniştilor l-a creat pentru alinierea ţării noastre la deciziile Uniunii Europene privind anumite sancţiuni sau măsuri restrictive. Şi l-a aplicat de nenumărate ori, atunci când se afla la guvernare.
Un mecanism de care ori aţi uitat, stimaţi deputaţi comunişti, ori — şi mai grav — vă faceţi a uita. Dar fiţi pe pace! Îmi voi păstra obiceiul de a vă reîmprospăta memoria, pentru ca societatea să vadă încă o dată cât de inconsecvenţi şi duplicitari sunt cei care pretind că ar fi o alternativă la actuala guvernare.
Pentru început, ţin să vă atrag atenţia asupra unui fapt evident, dar pe care, din câte înţeleg, aţi preferat să-l treceţi cu vederea: Republica Moldova a susţinut doar Declaraţia Uniunii Europene privind măsurile restrictive impuse fostei conduceri a Ucrainei — şi aceste măsuri nu au nimic comun cu Federaţia Rusă şi cu cetăţenii ei.
De facto, autorii moţiunii de cenzură au manipulat cu textele oficiale distribuite de Uniunea Europeană! În comunicatul oficial, în versiunea originală în limba română a acestuia, postată pe pagina electronică a Uniunii Europene, se menţionează doar că Moldova şi alte cinci state non-membre UE s-a aliniat Deciziei Consiliului, prin care, citez: “se impune îngheţarea fondurilor şi resurselor economice ale persoanelor identificate ca fiind responsabile de deturnarea de fonduri ale statului ucrainean şi ale persoanelor răspunzătoare de încălcări ale drepturilor omului în Ucraina”.
Mai exact, sancţiunile la care s-a aliniat Moldova vizează 18 foşti oficiali ucraineni şi nu afectează în niciun fel statul ucrainean sau întreg poporul ucrainean. Cu atât mai mult nu văd cum alinierea la Declaraţia Uniunii Europene ar putea afecta statutul de neutralitate al Republicii Moldova, invocat de dumneavoastră.
Neutralitatea permanentă a ţării noastre, stipulată în Articolul 11 al Constituţiei, poate deveni subiect de discuţie în cazul unui război sau al aderării la vreun bloc militar. Din fericire, stimaţi colegi, Republica Moldova nu se află în situaţie de război nici cu Ucraina, nici cu Rusia, şi nici problema aderării la vreun bloc militar nu se pune.
Apropo, alinierea la Declaraţia Uniunii Europene a confirmat acţiuni pe care Serviciul de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor din cadrul CNA deja le derula pe teritoriul Republicii Moldova. Investigaţiile s-au desfăşurat în baza solicitării exprese transmise de Ucraina pe 13 martie prin Grupul unităţilor de inteligenţă financiară EGMONT, conform Memorandumului de colaborare dintre Serviciul dat al ţării noastre şi Comitetul de Stat pentru Monitorizare Financiară al Ucrainei.
Memorandul în cauză a fost semnat, apropo, pe 14 noiembrie 2006, de fostul şef al Centrului de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei, în baza deplinelor puteri acordate de Guvern, precum şi în baza Legii cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, adoptată în 2007.
Deci, nu este vorba nici de cetăţeni ruşi, nici de suspendarea călătoriilor, nici de încălcarea neutralităţii, ci de o speculaţie ieftină a Partidului Comuniştilor.
Acum, despre mecanismul propriu-zis prin care se face alinierea Republicii Moldova la Declaraţiile şi măsurile restrictive adoptate de Bruxelles — un instrument-cheie al dialogului politic Republica Moldova — Uniunea Europeană, prin care este realizată asocierea ţării noastre la politica externă comunitară.
Este un mecanism ce funcţionează în baza Planului de Acţiuni Republica Moldova — Uniunea Europeană, semnat la 22 februarie 2005, la Bruxelles, de Prim-ministrul de atunci al Republicii Moldova şi aprobat prin Hotărâre de Guvern la 22 aprilie 2005 — exact în perioada când dumneavoastră, stimaţi deputaţi comunişti, eraţi la putere. Repet, ca sa fiu sigur că s-a reţinut acest detaliu important — planul cu pricina a fost semnat în perioada în care ţara era condusă chiar de Vladimir Voronin şi PCRM. Iar la negocierea textului acestui document politic au participat toate instituţiile statului din Guvernarea comunistă.
Cât priveşte legătura dintre Planul de Acţiuni Moldova — Uniunea Europeană şi subiectul moţiunii de cenzură dezbătute astăzi, ţin să subliniez următoarele:
Sub-punctul 13 al respectivului Plan stipulează nu doar “dezvoltarea posibilităţii pentru alinierea Republicii Moldova la declaraţiile privind Politica Externă şi de Securitate Comună a Uniunii Europene, de la caz la caz” — la care se referă comuniştii — dar şi “dezvoltarea cooperării privind sancţiunile întreprinse de Uniunea Europeană”.
Este o prevedere pe care distinşii deputaţi comunişti o trec cu vederea în motivarea lor. Şi asta în condiţiile în care cadrul legal al alinierii la Declaraţiile Uniunii Europene a fost nu doar negociat şi aprobat de comunişti, ci şi folosit de ei de mai multe ori — şi voi aduce doar câteva exemple întru susţinerea acestei teze.
În 2005, Moldova s-a aliniat Declaraţiei Uniunii Europene privind măsurile restrictive impuse Uzbekistanului. În 2006 ţara noastră a susţinut Declaraţia privind măsurile restrictive impuse Fostei Republici Iugoslave Macedonia şi Declaraţia privind măsurile întreprinse în vederea combaterii terorismului. Acţiuni similare au fost susţinute de Republica Moldova în anii 2007, 2008 şi 2009.
În contrast cu isteria pe care aţi declanşat-o acum, în niciunul dintre cazurile expuse mai sus — fie că s-a întâmplat până a pleca de la guvernare, în 2009, fie după — nu aţi considerat că sunt încălcate articolele 11, 96 şi 97 din Constituţie, aşa cum pretindeţi azi. Şi nici pericole pentru statutul de neutralitate al ţării nu le-aţi văzut.
La fel, nu aţi cerut şi nu aţi organizat — atunci când vă aflaţi la guvernare — dezbateri publice cu implicarea societăţii civile, precum imputaţi astăzi Guvernului.
Dacă până acum am putut constata cum comuniştii s-au angajat în faţa cetăţenilor să integreze Moldova în Uniunea Europeană, după care — odată ajunşi în opoziţie — tot ei au negat acest angajament, acum avem o nouă mostră de inconsecvenţă. Liderii comunişti neagă documentele semnate chiar de ei cu Uniunea Europeană, documente pe care le-au aplicat pe când erau la Guvernare, fără să li se pară că fac ceva în neregulă.
De unde această schimbare totală de atitudine a PCRM?! Am motive să cred ca este vorba de o acută criză de idei politice. Pentru că mi-e greu să cred că nişte oameni care au fost la guvernare pot să trateze cu atâta lipsă de profesionalism un subiect de interes naţional. Şi să îşi nege toată activitatea anterioară, inducând chiar ideea că ei au comis ilegalităţi pe vremea când se aflau la putere.
Sunt fapte incontestabile care vin să probeze un singur lucru: noi, în 2014, nu am făcut decât să folosim un mecanism tot de voi creat şi care este perfect legal.
Dar — spuneam mai devreme şi mă conving o dată în plus — scurtă este memoria comunistă când o cere interesul de partid… Voi fi nevoit însă, încă o dată, să v-o reîmprospătez — ca să vă arăt cine, de fapt, este adevăratul uzurpator…
Pentru aceasta, stimaţi deputaţi, voi reveni în 27 iunie 2005, când ministrul de atunci de Externe de atunci al Republicii Moldova, îl informa pe preşedintele de atunci al ţării, Vladimir Voronin, despre modul în care funcţionează procedura-standard de aliniere a Republicii Moldova la declaraţiile, demersurile şi poziţiile comune ale Uniunii Europene. Totodată, ministrul propunea ca demersurile “mai puţin angajante pentru ţara noastră” — care ţin de state din Asia, Africa sau America Latină — să fie gestionate direct de Ministerul de Externe. Iar în situaţiile ce vizează, citez: “probleme mai sensibile pentru Moldova” să fie consultată Preşedinţia, prin intermediul consilierului pentru probleme speciale al preşedintelui, Sergiu Mocanu. Ştiţi care a fost răspunsul domnului Voronin, stimaţi colegi?!
Citez: “De acord, dar fără intermediari — la direct să consultaţi!”, citat încheiat.
Precum vedeţi, domnul Voronin nu a pus la îndoială necesitatea alinierii Republicii Moldova la mecanismul Uniunii Europene — fapt pe care îl salut, de altfel, domnule Voronin. Şi nu am decât să regret că Domnia sa şi membrii partidului pe care îl conduce nu au rămas la fel de consecvenţi în materie de promovare a vectorului european al ţării noastre.
Dar astăzi alta este problema! Tratată prin prisma constituţionalităţii, această scurtă indicaţie — “fără intermediari — la direct să consultaţi!” — face dovada depăşirii, de către fostul preşedinte, a atribuţiilor în domeniul politicii externe, pe care i le acorda articolul 86 al Constituţiei Republicii Moldova.
Potrivit acestui articol, şeful statului poartă tratative şi ia parte la negocieri; încheie tratate internaţionale în numele ţării şi le prezintă spre ratificare Parlamentului; la propunerea Guvernului, acreditează şi recheamă ambasadorii ţării noastre; primeşte scrisorile de acreditare de la ambasadorii străini desemnaţi la Chişinău…
În acelaşi timp, în baza articolului 96 al Constituţiei Republicii Moldova, realizarea politicii externe a statului intră în atribuţiile Guvernului ţării.
Aşadar, domnilor deputaţi comunişti, concluzia e una: nu eu, ci liderul dumneavoastră a uzurpat puterea, prin depăşirea atribuţiilor legale şi constituţionale! Şi cred că este cazul să nu mai căutaţi paiul inexistent din ochiul nostru şi să priviţi mai atent în jur, ca să vedeţi bârna din propria voastră curte.
O altă dovadă a neseriozităţii moţiunii de astăzi este modul total ilogic în care au procedat autorii ei. Căci, dacă ar fi avut cu adevărat o nemulţumire legată de subiectul dat, PCRM ar fi venit mai întâi cu propunerea de a fi anulate unele documente semnate chiar de ei; nu ar fi venit cu o critică gratuită a Guvernului.
Onorată asistenţă, şi pentru că PCRM pretinde că îi pasă de bunele noastre relaţii cu Federaţia Rusă, ţin să punctez câteva elemente. În ciuda tensiunilor din regiune, Republica Moldova nu a încetat să poarte un dialog deschis cu partenerii din Federaţia Rusă. Dovadă este şi vizita pe care viceprim-ministrul Natalia Gherman o va întreprinde la Moscova chiar mâine, 4 aprilie. În curând acest dialog va căpăta o consistenţă şi mai mare, ca urmare a înţelegerii pe care am realizat-o la Moscova, cu şeful Guvernului rus, Dmitri Medvedev.
Coaliţia Pro Europeană din Republica Moldova dialoghează deschis şi constructiv atât cu Uniunea Europeană, cât şi cu Federaţia Rusă, cu Statele Unite ale Americii, cu Ucraina şi cu alţi parteneri internaţionali. Şi ne vom menţine această politică externă, deoarece este singura care poate aduce beneficii reale oamenilor.
Dragi colegi, Republica Moldova se confruntă astăzi cu provocări serioase. Acum două-trei luni nimeni nu s-ar fi gândit că, la doar câteva sute de kilometri de noi, lucrurile vor lua o turnură de la care nu doar regiunea noastră, ci şi întreaga lume va arăta altfel.
Şi nu de moţiuni de cenzură supte din deget, care să tulbure apele, au nevoie oamenii şi ţara în astfel de perioade cruciale. Astăzi e nevoie de lideri responsabili, dispuşi să se lepede de “metehne partinice” şi să se unească pentru un bine comun.
Vă îndemn, pe toţi, să fim astfel de lideri. Acum, mai mult ca niciodată, avem nevoie de consens naţional din partea tuturor partidelor politice — un consens construit pe principiile de integritate teritorială şi de modernizare europeană a Republicii Moldova.
De aceea, revin insistent la apelul pe care l-am mai făcut în ultimul timp — un apel la unitate naţională întru depăşirea problemelor întregii societăţi. Acea unitate, prin care să transformăm Moldova într-o ţară puternică şi stabilă, care să genereze securitate pe plan regional şi să creeze confortul necesar pentru cetăţenii săi.
Apropo de interesele cetăţenilor… La această oră, urma să particip la deschiderea oficială a unei linii de producţie de la o fabrică modernă, inaugurată de investitori austrieci şi unde vor lucra câteva sute de oameni. Alte câteva proiecte investiţionale, care de asemenea vor genera locuri de muncă pentru cetăţenii noştri, urmează să le finalizăm în etapa următoare. Iar ieri, a fost semnat Acordul pentru cooperarea pe vinuri şi alcool cu statul american Pennsylvania. Prima partidă de vinuri moldoveneşti, în valoare de un milion de dolari, va fi comandată chiar zilele acestea. La fel, urmează în curând să semnăm un Acord similar cu statul Carolina de Nord, ceea ce înseamnă că eforturile noastre de a găsi pieţi noi de desfacere pentru produsele moldoveneşti se încunună cu succes.
Din 28 aprilie, vom călători în Europa fără vize! Vreau să le spun celor sceptici, care nu credeau până mai recent că vom călători liber în Uniunea Europeană, că tot aşa ne va fi recunoscută şi perspectiva de aderare la Uniunea Europeană.
Dar pentru ca această cale — din momentul când vom deveni candidaţi la aderare până în clipa în care vom deveni membri ai Uniunii Europene — să nu fie atât de lungă, vorba lui Mihai Eminescu, trebuie să fim uniţi şi înţelepţi. Toate acestea — de dragul unei Moldove moderne, prospere şi sigure pentru fiecare dintre cetăţenii ţării noastre!
Vă mulţumesc, stimaţi deputaţi!
Sursa: www.gov.md