Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Domnule preşedinte,
Distinşi colegi,
Eu vreau să mulţumesc le raportorilor Dl. Vach şi Dna Christoffersen pentru raportul elaborat, pentru eforturile susţinute pentru ca acest raport să fie cât mai aproape posibil de realitatea moldavă. Detaliile dezvoltării procesului democratic în Republica Moldova au fost strict menţionate, într-o manieră riguroasă, fapt pentru care raportorii merită elogiile noastre, căci nu este uşor să faci un bilanţ pentru trei ani, şi aceasta în condiţiile unei evoluţii fulminante a evenimentelor pe scena politică a Republicii Moldova.
Onorată asistenţă,
Republica Moldova şi-a făcut alegerea în 1994, când ea a decis să se alăture CoE, parcurs care nu a fost uşor, după Declaraţia de Independenţă, au urmat anii de guvernare a fostei nomenclaturi comuniste, după care a urmat criza din Rusia din 1998. După doi ani de reforme profunde, care au impus restricţii privind calitatea vieţii cetăţenilor RM, după o criză politică, comuniştii revin în forţă în 2001 pentru 8 ani de guvernare. Această perioadă, marcată de stagnare, lipsă de reforme, prin menţinerea unei politici de parazitism social alimentat de populism, a aruncat Republica Moldova înapoi, lăsând-o destul de departe de valori precum ca libertatea, statul de drept, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului.
Instaurarea unei guvernări pro-europene în 2009 a permis relansarea reformelor, deloc populare, a impulsionat libertatea presei, a sporit transparenţa, căci din 2009 în Republica Moldova, la putere se afla un guvern de coaliţie, fapt care permite controlul reciproc, lucru imposibil timp de 8 ani de guvernare a Partidului Comuniştilor, ani în care totul era decis de către o singură persoană — preşedintele Voronin, începând cu politica externă şi până la numirea şoferilor şi bucătarilor în instituţiile de stat.
Coaliţia pro-europeană a definit ferm vectorul politicii externe al Republicii Moldova, Republica Moldova este membru al Parteneriatului Estic, a cărui summit va avea loc la Vilnius în noiembrie, în cadrul acestui summit Republica Moldova va parafa Acordul de Asociere cu UE, semnarea acestui acord urmând să aibă loc în primăvara lui 2014, aceasta înseamnă că Republica Moldova va face parte din Zona Liberului Schimb Aprofundat şi Cuprinzător. Republica Moldova speră să obţină un regim de mobilitate fără vize în ţările membre ale UE.
Desigur, Republica Moldova are teme pentru acasă de făcut încă, şi aceasta vizează mai întâi de toate, cred eu, reforma justiţiei, unde nivelul corupţiei este încă înalt. Totodată, timp de 3 ani parlamentul RM a adoptat mii de pagini de legi euroconforme, inclusiv în domeniul anti-corupţie, noi instituţii ale statului au fost înfiinţate. Or, 50% din strategia şi a planului de acţiuni adoptate pentru domeniul justiţiei au fost deja realizate. Reformele economice au asigurat o creştere de 4,1% în primul semestru al acestui an, este o cifră încurajatoare, fapt care demonstrează justeţea politicilor economice şi fiscale duse de coaliţia pro-europeană.
Drepturile şi libertăţile fundamentale sunt respectate în Republica Moldova, minorităţile naţionale şi etnice se bucură fără impedimente de drepturile lor culturale şi lingvistice, de exemplu autonomia găgăuză este unică în Europa.
Domnule preşedinte,
Doamnelor şi Domnilor,
Vă invit să susţineţi conţinutul rezoluţiei privind funcţionarea instituţiilor democratice în Republica Moldova, şi în special, amendamentul formulat de delegaţia naţională vizând trecerea Republicii Moldova la etapa de post — monitorizare, credem că Republica Moldova a meritat aceasta datorită acţiunilor ferme angajante pe calea progresului, în spiritul statutului de drept şi a valorilor precum democraţia, pacea socială şi libertatea.
Vă mulţumesc pentru atenţie!
Sursa: reformapl.md