Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Comisia Electorala Centrala a invitat partidele politice si institutiile mass media sa semneze Codul de conduita privind desfasurarea si reflectarea campaniei electorale in alegerile parlamentare 2009.
Pentru prima oara proiectul Codului de Conduita a fost propus spre dezbatere in cadrul unei conferinte la Tirgul Partidelor, organizat de CEC. Partidul National Liberal si-a expus pozitia fata de aceasta intentie, care se doreste o “conventie incheiata intre concurentii electorali si reprezentantii mass media privind modul de desfasurare si de reflectare a campaniei electorale, ce exclude lezarea demnitatii si imaginii concurentilor electorali.”
Din practica de pina acum, “Codurile de conduita” nu au fost respectate niciodata in R.Moldova. Din acest punct de vedere, este mai mult decit neinteleasa intentia CEC de a persista in idee. Mai ales ca e vorba de aflarea noastra sub un regim comunist, ilegal, cocotat prin abuzuri la putere, dupa ce a fost inregistrat abuziv la Ministerul Justitiei si dupa ce a acaparat mass media ce nu a mai devenit publica, asa cum prevede legea.
In toti acesti ani Opozitia a luptat in zadar pentru acces la spatiul public de dezbateri. Transmiterea in direct a sedintelor Parlamentului a fost sistata din cauza pozitiei active a Opozitiei, care ii critica pe guvernanti.
Acaparind mai multe posturi de radio si de televiziune, coalitia PCRM-PPCD a demonstrat, si in recenta campanie electorala pentru Parlamentul Romaniei, cit de jos poate cobori stacheta luptei electorale, fapt neoprit de nimeni — CEC, din cauza interdictiei Puterii comuniste, nu a incheiat un acord de cooperare cu Biroul Electoral Central din Romania. In conditiile cind PCRM si PPCD au acaparat institutiile de media municipale, dedindu-se unor atacuri nepermise continue contra oamenilor politici pe care ii considera dusmani in calea reperpetuarii lor la putere, orice Cod de Conduita pare, mai curind, o incercare de salvare a aparentelor CEC, careia ii vine greu sa aplice legea, din cauza presiunilor si a ingerintei Puterii, un document de ochii observatorilor occidentali, pentru a legitima niste alegeri compromise din start, ce nu pot fi considerate nici obiective, nici democratice, nici libere.
Nu exista nici un fel de indicii, pornind de la campania pentru Parlamentul de la Chisinau, din 2001 si, apoi, din 2005, pornind de la campania pentru Parlamentul Romaniei, ca in R.Moldova se poate vorbi de “conditii de concurenta egala”. De asemenea, nu putem vorbi nici de informarea obiectiva a alegatorilor asupra proceselor electorale, in conditiile cind sondajele demonstreaza ca pina la 90 la suta din alegatori nu cunosc partidele politice din Moldova, pentru ca partide inregistrate oficial la Ministerul Justiei nu au nici o aparitie, in atitia ani, la Radioteleviziunea publica, decit, poate, in subiecte in care acestea sau reprezentantii lor sint calomniati. Nu se poate vorbi nici de libera participare politica in campania electorala, cind atitea partide se judeca si cistiga procesele din cauza deciziilor politice, si nu conform legii, ale Ministerului Justiei, ce interpreteaza legea asa cum i se dicteaza de la Presedintia comunista, cind PCRM si aliati ai lor au modificat Codul electoral interzicind, prin discriminare, cetateanului de a fi ales in Parlament daca are cetatenie multipla, de fapt — romaneasca, permisa legal sa si-o redobindeasca.
Despre ce fel de respectare a demnitatii participantilor in campania electorala sau “crearea unui climat de incredere si respect reciproc intre semnatari in campania electorala” se poate vorbi cind Opozitia nu poate, uneori, aparea nici cu bani la Radioteleviziunea publica, iar emisiuni antinationale gen Rezonans, ce nu au nimic in comun cu R.Moldova, venind din spatiul CSI, ii ponegresc, simbata de simbata, pe oponentii Puterii?
Cind toate institutiile statului sint la cheremul capului regimului comunist — se poate vorbi oare de certitudinea ca macar ceva, din acest Cod, se va respecta in aceasta campanie electorala, ca nu se vor publica materiale false si defaimatoare la adresa semnatarilor Codului de Conduita?
Toate punctele incluse in art.6 din Cod pivind desfasurarea campaniei electorale, sint o sfidare vadita la adresa Opozitiei in R.Moldova, stiindu-se perfect ca toate sint incalcate in mod batjocoritor de Putere si de aliatii ei. Este vorba de a:
Daca cineva de la CEC si dintre cei invitati sa semneze Codul de Conduita va incerca sa ne convinga de faptul ca aceste prevederi nu sint o sfidare la adresa oponentilor Puterii comuniste, inseamna ca regimul comunist ne-a calicit definitiv pe toti. Iar CEC, si ea controlata de Puterea comunista, nu doreste decit o legitimare in fata Occidentului, precum ca poate asigura alegeri democratice, ceea ce nu corespunde realitatii. In R.Moldova nu exista nici o certitudine, ba, dimpotriva, exista toata certitudinea ca intreaga perioada, de cind au venit comunistii la guvernare, si alegerile parlamentare din 2009, au fost si vor insemna compromiterea definitiva a institutiilor democratice, cautindu-se doar legitimarea reperpetuarii la guvernare a unui regim antinational, antidemocratic si antieuropean.
Vitalia PAVLICENCO, preşedintele PNL