Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Mă vad nevoit să readuc în atenţia dumneavoastră faptul că în Republica Moldova Partidul Comunist aflat la guvernare continuă să consolideze un regim de factură totalitară. Instrumentele statului de drept şi instituţiile democratice sînt paralizate prin revizuirea legislaţiei şi prin practicile abuzive, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului sînt călcate în picioare cu brutalitate şi cinism.
Manifestaţiile de protest organizate în 2002 de Partidul Popular Creştin Democrat au atras atenţia Consiliului Europei, care a adoptat la 24 aprilie şi 26 septembrie cele două rezoluţii “Cu privire la funcţionarea instituţiilor democratice în Moldova”. Însă recomandările cuprinse în aceste rezoluţii nu numai că au fost ignorate de puterea comunistă, ci şi sfidate cu impertinenţă.
Reiau principalele elemente ale recomandărilor APCE, care urmau sa aibă o expresie legislativă concretă, precum şi să determine o schimbare a modului de exercitare a actului guvernării de către comunişti.
Pînă la evacuarea completă a armatei ruse, dizolvarea formaţiunilor paramilitare şi a serviciilor secrete ale separatiştilor, desfăşurarea unui contingent de trupe de pacificare sub egida ONU sau UE, eliberarea celor trei deţinuţi politici, Alexandru Leşco, Tudor Petrov-Popa, Andrei Ivanţoc, şi restabilirea unui climat democratic în Teritoriile Ocupate de Federaţia Rusă orice încercare de a impune un model nedrept nu va rezolva criza transnistreană, ci va dinamita întreaga Republică Moldova.
Stimate domnule Secretar General,
Ne-am convins pe parcursul acestui an că toate eforturile Consiliului Europei de a determina puterea comunistă de la Chişinău să guverneze în mod democratic au suferit eşec. “Masa rotundă” ca instrument al dialogului politic a devenit un loc de discuţii sterile şi un mijloc de propagandă internă şi externă al puterii comuniste. Foarte curînd ţara noastră urmează să preia preşedinţia Comitetului de Miniştri al CE. Asta în timp ce Moldova a devenit o a doua Belorusie, iar Voronin un al doilea Lukaşenko. Singura deosebire între cele două ţări ex-sovietice este de limbaj, nu de esenţă. În timp ce Lukasenko practică o retorică violent antioccidentală, Voronin preferă să simuleze un discurs prooccidental. Această situaţie paradoxală, cînd o ţară cu un regim totalitar va conduce comunitatea de ţări democratice a continentului european, poate avea totuşi rezultate pozitive pentru Republica Moldova. Fiind în fruntea acestui for european, Moldova se va bucura de o atenţie specială din partea ţărilor membre. Astfel, există şansa influenţării benefice asupra climatului politic din ţară. Dar pentru asta avem nevoie de o asistenţă juridică solidă din partea Consiliului Europei, astfel încît să reuşim să promovăm o legislaţie conformă cu standardele europene. Puterea comunistă poate trece testul sincerităţii în raporturile ei cu Europa şi în adeziunea la democraţie doar acceptînd adoptarea unei legislaţii în deplină armonie cu cea europeana. În caz contrar situaţia politică din Republica Moldova va degenera într-o criză deosebit de periculoasă pentru societate.
Vă mulţumesc.