Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Astfel, prezenţa militară rusă constituie o sfidare a normelor de drept internaţional, a Declaraţiei de Independenţă şi a Constituţiei Republicii Moldova şi încalcă prevederile reuniunii OSCE de la Istanbul din 1999. Administraţia de ocupaţie, instalată prin forţa armelor în Transnistria violează grav drepturile omului, practică asasinatele pe motive politice şi menţine în închisori deţinuţi politici timp de doisprezece ani. Aflându-se în afara oricărui control legal, zona ocupată este dominată de reţele criminale, care practică spălarea de bani, contrabanda, traficul cu armament şi fiinţe umane. Recenta declaraţie a liderului separatist Igor Smirnov, prin care acesta s-a angajat să acorde ajutor militar rebelilor separatişti din Osetia de Sud împotriva autorităţilor legale ale Georgiei confirmă o data în plus faptul că Transnistria a devenit un focar al terorismului internaţional.
Partidul Popular Creştin Democrat apreciază că restabilirea unităţii teritoriale a ţării poate fi realizată doar după încetarea stării de ocupaţie prin retragerea completă şi necondiţionată a trupelor şi a arsenalului militar rus. Se impune, de asemenea, dizolvarea formaţiunilor paramilitare şi a structurilor de securitate ale regimului separatist.
Considerăm că extinderea Alianţei Nord-Atlantice este un eveniment pozitiv, de o importanţă cardinală pentru asigurarea păcii şi stabilităţii în regiune şi în lume. Anume NATO este acea putere mondială de care îşi leagă toate speranţele de apărare a intereselor sale naţionale şi de restabilire a unităţii teritoriale toţi democraţii din Republica Moldova. În acest sens NATO este privită nu doar ca o forţă capabilă să aibă un rol decisiv în depăşirea diferendului transnistrean, ca şi în egală măsură o organizaţie internaţională a spaţiului de democraţie, prosperitate şi stabilitate în care trebuie să se integreze, urmând exemplul altor ţări ex-comuniste, şi Republica Moldova.
Federaţia Rusă ca stat-agresor şi putere ocupantă nu poate rămâne în continuare mediator şi garant al depăşirii diferendului transnistrean, pe care l-a provocat şi îl întreţine. Implicarea directă a NATO, a Statelor Unite ale Americii şi a Uniunii Europene, precum şi a României alături de cealaltă ţară vecină, Ucraina, ar permite deblocarea procesului de reglementare a acestui conflict şi soluţionarea lui definitivă. O abordare de acest fel este cu atât mai necesară, cu cât actualul mecanism numit pentagonal este dominat categoric de Rusia, ceea ce pune OSCE în imposibilitatea de a determina evoluţii pozitive în procesul de reglementare a conflictului.
Considerăm că scenariul de aşa-numită federalizare nu poate fi acceptat, deoarece contravine normelor de drept internaţional şi reprezintă un plan străin de distrugere a independenţei, unităţii teritoriale şi a regimului constituţional în scopul transformării Republicii Moldova într-o anexă geopolitică a Rusiei. Sub presiunile Rusiei şi ale OSCE, regimul comunist din Republicii Moldova caută să impună societăţii un model care inversează principiile democratice ale federalismului, negând însuşi caracterul reprezentativ al organelor elective. Se insistă ca ţara noastră să renunţe la propria suveranitate, la principiul de autoguvernare şi la Constituţie. Actualii mediatori, dirijaţi de Moscova, pun în mod iresponsabil şi periculos pe picior de egalitate autorităţile legale ale ţării cu gruparea criminală de la Tiraspol, condusă de cetăţeni ruşi, care reprezintă doar interesele militare şi politice ale Rusiei şi nicidecum cele ale cetăţenilor Republicii Moldova din zona ocupată. Acest plan este cu atât mai grav, cu cât el ignorează poziţia cetăţenilor, care, aşa cum arată toate sondajele de opinie, se pronunţă împotriva aşa-numitei federalizări inspirate dinafară.
Ne adresăm către statele-membre ale NATO să insiste în cadrul apropiatului Summit de la Istanbul ca Federaţia Rusă să-şi respecte angajamentele luate în 1999 şi să-şi retragă trupele sale de pe teritoriul Republicii Moldova şi al Georgiei. Acest for este un prilej potrivit ca ţările-membre ale NATO şi statele care sunt parte la Tratatul adaptat cu privire la Forţele Armate Convenţionale în Europa (Tratatul CFE) să declare că nu vor ratifica respectivul Tratat decât după ce Rusia îşi va retrage trupele şi arsenalul militar din Republica Moldova şi Georgia.
Iurie Roşca, preşedinte al PPCD