Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Iurie Roşca este urmărit penal de procurorii moldoveni la indicaţia unor guvernanţi.
Astăzi, 16.02.10, Iurie Roşca, preşedintele PPCD, a fost citat de procuratura mun. Chişinău, unde s-a prezentat la ora 09.00. Procurorul Veaceslav Balan i-a adus la cunoştinţă faptul că prin ordonanţa semnată de procurorul municipiului Chişinău, Sergiu Croitor, la 11 noiembrie 2009 a fost dispusă reluarea urmăririi penale a liderului creştin-democrat în temeiul art. 287 cu insigna 3 al Codului Penal.
Drept pretext pentru reluarea urmăririi penale a servit un pretins caz de maltratare a unui colaborator de poliţie de către Iurie Roşca la 14 noiembrie 2002 în oraşul Rezina în timpul unui concert în aer liber organizat de PPCD, la care au participat mii de tineri. În momentul în care Iurie Roşca a intrat în biroul procurorului Veaceslav Balan, la faţa locului a mai apărut un procuror pe nume Daniel Baraliuc, care a pretins că ar fi expediat o altă citaţie liderului creştin-democrat, care ar viza un alt dosar, instrumentat de ultimul. Şi întrucât aceasta nu a ajuns la destinatar, procurorul Baraliuc l-a somat pe Iurie Roşca să semneze o altă citaţie. Roşca a refuzat, cerându-i acestuia să îi expedieze prin poştă citaţia. Baraliuc a precizat că dânsul gestionează un alt dosar, care ar viza maltratarea a alţi doi colaboratori de poliţie în acelaşi an 2002.
Amintim că între 9 ianuarie şi 29 aprilie 2002 PPCD a organizat ample acţiuni paşnice de protest împotriva guvernării comuniste în centrul capitalei, cerând respectarea drepturilor omului şi renunţarea la abuzuri şi intimidări împotriva opoziţiei. Conflictul de proporţii între guvernarea comunistă şi opoziţia creştin-democrată a determinat în acea perioadă reacţii energice din partea instituţiilor internaţionale, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei adoptând două rezoluţii speciale care vizau funcţionarea instituţiilor democratice în Moldova. (A se vedea Rezoluţia 1280 APCE din 24 aprilie 2002 “Cu privire la funcţionarea instituţiilor democratice” şi Rezoluţia 1303 din 26 septembrie 2002 cu aceeaşi denumire, precum şi Recomandarea 1554 din 24 aprilie 2002).
În aceeaşi perioadă Parlamentul European a adoptat la rândul său două rezoluţii speciale asupra degradării situaţiei politice şi a persecuţiilor militanţilor pentru democraţie. În definitiv, ca urmare a recomandărilor APCE, guvernarea comunistă s-a văzut nevoită să suspendeze urmăririle penale împotriva liderilor PPCD în dosarele fabricate din raţiuni politice evidente. De subliniat că drept pretext de bază pentru persecuţiile din 2002 împotriva demonstranţilor paşnici a servit refuzul Primarului General de atunci al Chişinăului, Serafim Urechean, de a autoriza mitingurile opoziţiei. Legislaţia de la acea oră în materie de întruniri era una restrictivă şi în flagrantă contradicţie cu normele europene.
Ulterior Iurie Roşca a avut numeroase luări de cuvânt în Parlament şi articole de presă, în care arăta caracterul nelegitim prin care Serafim Urechean şi-a obţinut şi şi-a menţinut fotoliul de Primar General timp de 11 ani.
Pe parcursul anilor liderul creştin-democrat a avut o multitudine de pledoarii publice, în care a scos în vileag zeci de cazuri de corupţie, de deturnare a banilor publici, trafic de influenţă, contrabandă şi alte crime cu caracter economic, în care au fost implicaţi o serie de demnitari în diverse perioade de timp. Mulţi dintre aceştia ocupă funcţii-cheie în actuala coaliţie de guvernământ din Republica Moldova. Prin urmare, este evident faptul că reluarea urmăririi penale de către Procuratură este dirijată din umbră de guvernanţii de azi, care controlează politic această instituţie.
Amintim că din momentul preluării puterii anul trecut şi până în prezent nimeni dintre exponenţii celor patru partide care au format coaliţia de guvernământ şi care au avut critici deseori întemeiate aduse fostelor guvernări, nu a scos nici un cuvânt referitor la necesiatea schimbării statutului Procuraturii Generale în baza recomandărilor Consiliului Europei. Republica Moldova, care a fost admisă condiţionat în Consiliul Europei în 1995, şi-a luat angajamentul să ajusteze această instituţie la standardele europene, ţara noastră rămânând sub monitorizarea acestei organizaţii continentale timp de cincisprezece ani nu în ultimul rând din cauza faptului că patru legislaturi succesiv ale Parlamentului ţării au refuzat să dea curs acestei reforme, fiecare dintre garniturile guvernamentale menţinând controlul politic asupra Procuraturii şi folosind-o drept instrument de persecuţii a oponenţilor politici.
PPCD a fost singura formaţiune politică, care a pus în permanenţă problema reformei procuraturii, a ridicării procurorilor la rang de magistraţi, a lichidării verticalei puterii din cadrul insituţiei, care transformă colaboratorii respectivi în unelte docile ale Procurorului General, fără a se bucura de stabilitate în funcţie şi de autonomie în gestionarea dosarelor. La rândul său, Procurorul General este ales de majoriatea parlamentară, dar, spre deosebire de judecători, nu are imunitate şi nu este inamovibil pe durata exercitării mandatului, deci este dependent politic.
De menţionat că din momentul instalării în funcţie a actualului Procuror General, Valeriu Zubco, acesta a clasat câteva dosare penale care vizau fie exponenţii actualei puteri, fie persoane apropiate acesteia. Mai mult decât atât, Procurorul General a adus scuze publice unor înalţi demnitari, de care depinde în mod direct menţinerea sa în funcţie, pentru faptul că împotriva acestora au fost intentate câteva dosare penale. Ar fi de remarcat şi faptul că cele două tentative de asasinat ale lui Iurie Roşca, una datând cu anul 2005, iar alta cu anul 2008, care au servit drept temei pentru Procuratura Generală să iniţieze urmăriri penale, au avut drept figuranţi suspectaţi de pregătirea acelor asasinate pe aceiaşi exponenţi ai actualei puteri sau persoane apropiate acesteia, care au fost criticaţi public de către liderul PPCD pentru grave acte de corupţie. Cele două dosare au fost clasate ca la comandă de către actualul Procuror General, cu scuzele de rigoare aduse demnitarilor deranjaţi de către foştii conducători ai instituţiei, iar în presă s-a speculat ideea că ambele cazuri ar fi fost rodul imaginaţiei lui Iurie Roşca. Ultimul nici nu a fost invitat cel puţin formal la Procuratură pentru a i se aduce la cunoştinţă care au fost circumstanţele ce au determinat clasarea celor două dosare privind tentativa de asasinat.
Iurie Roşca a aflat despre încetarea acestor dosare din presă. Subliniem şi faptul că liderul creştin-democrat a fost convocat la Procuratură pentru ziua de marţi, 16 februarie, în ajunul congresului PPCD, care urmează să aibă loc duminică, 21 februarie. Este clar că liderul creştin-democrat, prin dezvăluirile şi luările sale publice de atitudine în problema corupţiei, a deranjat puternic interesele de tip mafiot ale unor grupări oligarhice. Iar faptul că urmărirea penală a acestora nu s-a soldat cu nici o condamnare de către instanţele de judecată nu sunt sub nici o formă o dovadă a nevinovăţiei acestora, ci arată slăbiciunea şi coruptibilitatea instituţiilor statului de drept, lipsa de independenţă reală a procurorilor şi judecătorilor, care deseori reacţionează la două tipuri de argumente în stare să compromită orice dosar, indiferent de gravitatea acestuia.
Este vorba în primul rând de obedienţa faţă de conducerea politică a statului, iar în al doilea rând, de sistemul de luare de mită, care funcţionează în regim cvazigeneralizat în Republica Moldova. Astfel, disfuncţiile statului de drept, inerente pentru o democraţie în tranziţie, dominată de sărăcie, corupţie şi lipsă de tradiţii democratice, dar şi de o penetrare masivă a elementelor de tip criminal în sistemul politic şi în viaţa publică a ţării sunt cele care determină la ora actuală reluarea unor ample măsuri de persecuţie împotriva liderilor PPCD de către unii exponenţi ai actualei puteri de la Chişinău. În aceste condiţii PPCD cere coaliţiei de guvernământ să pună capăt persecuţiilor declanşate împotriva PPCD. În caz contrar PPCD îşi rezervă dreptul să lanseze un nou val de proteste stradale pentru a determina guvernarea să îşi exercite puterea în limitele democratice.
PPCD se adresează către misiunile diplomatice acreditate în Republica Moldova, către OSCE, Consiliul Europei, Comisia Europeană, Parlamentul European, organizaţiile pentu drepturile omului din ţară şi de peste hotare, către partenerii politici din întreaga lume să ia atitudine fermă faţă de derapajele antidemocratice ale guvernanţilor de la Chişinău şi să le ceară respectarea necondiţionată a angajamentelor internaţionale ale statului în materie de drepturi ale omului şi libertăţi fundamentale.
Preşedinte, Iurie Roşca
Secretar general ad-interim, Dinu Ţurcanu