Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Analizând cauzele crizei politice şi constituţionale, care afectează grav funcţionarea instituţiilor puterii de stat şi are consecinţe economice deosebit de grave;
Conştientizând faptul că interesele naţionale ale ţării trebuie să prevaleze asupra egoismului de partid sau a intereselor de grup;
Ţinând cont de necesitatea asigurării unui cadru constituţional stabil, care să nu fie modificat în funcţie de schimbarea majorităţilor parlamentare;
Înţelegând faptul că perfecţionarea normelor constituţionale trebuie să reprezinte un rezultat al cooperării între toate partidele parlamentare, astfel încât Legea Supremă să fie recunoscută şi respectată în egală măsură de toţi politicienii, dar şi de toţi cetăţenii ţării;
Având convingerea că diferenţele, polemicile şi dezacordurile dintre partide nu trebuie să se constituie într-un război politic ireconciliabil în detrimentul binelui comun şi al intereselor ţării;
Regretând faptul că partidele componente ale Alianţei pentru Integrare Europeană şi-au partajat şi funcţia de Preşedinte al republicii fără a dispune de o majoritate suficientă pentru alegerea acestuia, ignorând în acest fel dialogul onest şi transparent cu Opoziţia parlamentară în vederea identificării unei soluţii comune;
Partidul Popular Creştin Democrat îşi menţine poziţia consecventă că forma optimă de guvernământ pentru ţara noastră este de republică parlamentară. Orice intenţie de extindere a atribuţiilor preşedintelui sau de alegere prin vot direct a acestuia ascunde dorinţa de a domina asupra întregului sistem politic al ţării şi de a subordona Parlamentul, Guvernul, Justiţia şi autorităţile locale unui regim prezidenţial dur cu tentaţii de tip autoritar şi priorităţi de ordin oligarhic.
Intenţia unor politicieni de a anula actuala Constituţie şi de a adopta o nouă Lege Supremă fie prin referendum, fie printr-o majoritate parlamentară constituţională poate provoca aprofundarea crizei politice şi tensionarea conflictelor dintre adepţii şi adversarii acestei iniţiative. O astfel de situaţie poate determina dorinţa de revanşă a forţelor politice care vor contesta reforma respectivă. În eventualitatea victoriei acestor forţe în următoarele cicluri electorale, ele vor avea tentaţia să revină la modelul constituţional anterior.
Orice reformă constituţională trebuie să fie rodul cooperării tuturor fracţiunilor parlamentare, al dialogului şi al răspunderii comune pentru calitatea şi stabilitatea cadrului constituţional.
Candidatul la funcţia de Preşedinte trebuie să fie propus de un grup cât mai numeros de deputaţi, care să semneze o iniţiativă comună a câtorva fracţiuni parlamentare.
Alegerea noului şef al statului nu trebuie să fie realizată cu minimul necesar de voturi, ci să fie rodul efortului colectiv pentru depăşirea crizei politice. În fruntea ţării trebuie să fie o personalitate neutră, care să reprezinte întregul corp de legiuitori şi pe toţi cetăţenii ţării în ansamblu. Viitorul şef al statului trebuie să fie un factor de stabilitate, un simbol al ţării atât pe plan intern, cât şi pe plan extern.
Actualul Parlament trebuie să dea curs de urgenţă unei iniţiative legislative, susţinute de o largă majoritate a deputaţilor, care să vizeze redefinirea raporturilor dintre Preşedintele republicii, Parlament şi Guvern. Această reformă trebuie să cuprindă următoarele elemente:
Sursa: www.flux.md