Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
La data de 21 decembrie 2007 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea nr. 294-XVI privind partidele politice. În cadrul discuţiilor din plenul Parlamentului, mai mulţi deputaţi au avertizat că actuala putere se va folosi de faptul că Legea obligă partidele să-şi aducă documentele de constituire în conformitate cu noile prevederi legislative şi, prin pîrghiile de care dispune, va împiedeca înregistrarea acestor modificări, astfel unii oponenţi fiind scoşi în afara cursei electorale a alegerilor parlamentare.
Partidul Popular Republican s-a conformat cerinţelor legale şi la 27 septembrie 2008, în cadrul unui Congres extraordinar, au fost efectuate modificările prevăzute de Lege. Pe 29 septembrie 2008 pachetul cu modificările respective, conform prevederilor art. 10 din Legea amintită, a fost depus la Ministerul Justiţiei. În decurs de o lună, această instituţie urma să înregistreze sau să anunţe despre refuzul de înregistrare a modificărilor respective. La 25.10.2008, Ministerul Justiţiei, în persoana şefului direcţiei partide şi organizaţii neguvernamentale, Boris Galan, a comunicat reprezentantului PPR că la dosar nu este anexat primul exemplar al bonului de plată a taxei de stat şi i-a propus să retragă documentele. Scopul era clar — tergiversarea înregistrării modificărilor. La 27.10.2008 acelaşi demnitar, într-o scrisoare cu antetul Ministerului vizat, a solicitat prezentarea unor materiale suplimentare, care sînt clasificate, conform Legii menţionate, ca necesare pentru înregistrarea unui nou partid.
Aceste cerinţe depăşeau cadrul legal şi era clar că motivaţia privind bonul de plată servea drept un pretext pentru tergiversarea satisfacerii cerinţelor noastre, invocate în răspunsul nr. 05/8787 din 27.10.2008.
Primind această scrisoare la 29.10.2008, deci în ziua cînd expira o lună (termen în care Ministerul trebuia să dea un răspuns exhaustiv), PPR a înaintat (în aceiaşi zi) Ministerului o scrisoare recomandată nr.16 (bonul nr. 64820/1). În acea scrisoare noi solicitam următoarele:
Apare întrebarea firească: De ce nu se cer şi alte documente prevăzute de art. 8 al Legii precum ar fi:
Astfel, a devenit clar că Ministerul avea decizia pregătită apriori şi istoria referitor la copia bonului din 25.10.2008, cît şi cerinţele din 27.10.2008 nu au reprezentat altceva decît un spectacol bine regizat. Aceasta pentru că la 30.10.2008, ora 12.00, o colaboratoare arogantă a Ministerului ne-a înmînat Decizia nr. 35 “Cu privirea la refuzul înregistrării statutului în redacţie nouă al Partidului Popular Republican”, pe cînd noi am cerut să fie înregistrate modificările, expuse pe două pagini şi jumătate, şi nicidecum nu era vorba despre o nouă redacţie a statutului Partidului.
Surprinzător, dar Ministerul, înţelegînd că cerinţele din 27.10.2008 erau nelegitime, le-a camuflat în partea a doua a Deciziei de refuz. Astfel, în prima parte s-a venit cu o motivaţie total aberantă şi anume că statutul Partidului nu prevede organul împuternicit să reprezinte Partidul în relaţiile cu autorităţile publice, cu alte persoane juridice şi fizice; denumirea prescurtată a Partidului politic induce în eroare cu privire la forma sa juridică de organizare; prevederile pct. 17.6. din statut, potrivit cărora patrimoniul şi bunurile partidului rămase după dizolvarea acestuia şi efectuarea plăţilor de rigoare vor fi folosite în scop de binefacere, contravin articolelor 22 alin. (5) şi 23 alin. (7) din Lege, care dispune expres că acestea devin venit la bugetul de stat. S-a ajuns pînă acolo că ni s-a cerut ca denumirea abreviată a partidului (PPR) să fie schimbată pe PPPPR (Partidul Politic Partidul Popular Republican).
Inventarea de noi argumente, care nu au fost menţionate nici la 25.10.2008, nici la 27.10.2008, demonstrează că Ministerul, pur şi simplu, nu doreşte să admită PPR în compania electorală din anul următor din motive politice.
Invocarea acestor argumente aberante este o dovadă clară că cinovnicii de la Minister nici nu au studiat statutul Partidului pentru că aceste noţiuni se conţin în actualul statut al PPR, înregistrat în 2005, şi anume: art. 10.7 “preşedintele PPR promovează programul politic al partidului, reprezintă partidul în raport cu organele puterii de stat, cu alte formaţiuni politice, atît din ţară, cît şi din străinătate, poartă răspundere politică deopotrivă cu Consiliul Republican”. De asemenea, s-au invocat pretenţii vizavi de pretinsa lipsă a procedurii de modificare a listei candidaţilor pentru alegeri parlamentare şi locale, dar aceasta se conţine în modificările propuse în p.10.12.14 a statutului. În plus, Ministerul a pretins că la statut nu a fost anexat simbolul permanent al Partidului sub forma grafică alb-negru şi color, dar, cînd am primit materialele, ne-am convins că simbolul era anexat. Mai mult ca atît, capitolul I p.1 al statutului ne vorbeşte “…reprezentarea grafică a simbolului permanent se anexează ca parte integrată a prezentului statut…”.
În partea a doua a Deciziei de refuz Ministerul reiterează cerinţele invocate în scrisoarea din 27.10.2008, confirmînd încă o dată că procedura de modificarea a statutului este egală cu procedura de înregistrare a unei noi formaţiuni politice şi anume cerînd prezentarea selectivă a materialelor ce se conţine în art. 8 alin. (1) din Legea privind partidele politice.
Vă trimitem acest memoriu pentru informare. Solicităm să monitorizaţi această situaţie, să o trataţi prin prisma demersurilor reprezentanţilor organismelor internaţionale către actuala guvernare privind necesitatea desfăşurării unor alegeri libere şi corecte. Practica precedentelor scrutine demonstrează ca fraudarea alegerilor începe cu mult înainte de campanie electorală oficială.
La rîndul său, PPR va face uz de mijloacele legale pentru obţinerea unei decizii obiective a instanţei de judecată.
Cu stimă,
Nicolae Andronic
Preşedintele Partidului Popular Republican