Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Deşi factorii de decizie din orăşelul Floreşti s-au grăbit să raporteze triumfalist despre finalizarea proeictului de aprovizionare cu apă a populaţiei, în realitate este vorba despre punerea în aplicare a unor scheme de estorcare de la consumatori a unor sume de bani.
Înainte de a ne referi nemijlocit la cazurile de minţire a populaţiei trebuie să spunem că pentru sporirea accesului populaţiei oraşului şi raionului Floreşti la resursele de apă potabilă, Guvernul Republcii Moldova a semnat la 16.06.2010, Acordul de împrumut cu BERD, care a fost ratificat prin Legea nr 203 din 16.07.2010, Contractul de finanţare cu BEM, semnat la 26.09.2010 şi ratificat de către Parlament prin Legea nr 13 din 11.02.2011 şi Acordul de finanţare cu Fondul de investiţii de vecinătate, semnat la 16.11.2010 în cadrul programului de dezvoltare al companiilor de apă din Republica Moldova. Contractul de împrumut internaţional cu BERD a fost încheiat între SA Servicii Comunale Floreşti sub garanţia consiliului raional (suma de 2166666.67 euro). Tot în acest proiect şi-au găsit locul grantul acordat de către Banca Europeană de investiţii în sumă de 2166666,67 euro şi grantul acordat de către Fondul de investiţii în vecinătate în sumă de 2166666,67 euro. În total se acumulează 64999998 mln euro.
Primăriei oraşului Floreşti şi APL i-a revenit 565.333 mii euro credit. Între timp, SA Servicii Comunale Floreşti, ocolind consiliul orăşănesc, a procurat apometre, accesorii şi cămine de control în sumă de 32 milioane lei.
Atunci cînd au demarat negocierile cu BERD, accentul principal a fost pus pe necesitatea reconstrucţiei, reabilitării şi dezvoltării sistemului de distribuire a apei potabile în oraşul Floreşti. Dar pînă la urmnă, oraşul Floreşti nu a primit nici un cent pentru restabilirea sistemului de apă potabilă.
Conform prevederilor Acordului de împrumut şi granturilor oferite de BMI şi Fondul de investiţii în vecinătate, mijloacele financiare alocate au fost direcţionate şi către procurarea contoarelor şi accesoriilor, cu instalarea acestora la punctele consumatorilor. În rezultat, 66% din mijloacele financiare preconizate pentru procurarea contoarelor şi accesoriilor au fost încasate cu titlu de grant, iar restul sumei 34% care formează preţul contoarelor şi accesoriilor sînt reflectate în tarifele pentru apă potabilă aprobate de Consiliul orăşănesc Floreşti şi nu mai pot fi plătite încă o dată de consumatori.
În urma examinării mai multor adresări ale cetăţenilor oraşului Floreşti, Consiliul Orăşănesc prin decizia nr.05–25 din 19.06.2013 a constituit Comisia pentru identificarea cadrului legal privind impunerea procurării apometrelor cu citire la distanţă din contul consumatorului de către SA Servicii Comunale Floreşti din Contractul de Acordare.
Ion Iavorski, preşedintele Organizaţie Teritoriale Floreşti a Partidului Popular din Republica Moldova, a menţionat în cadrul conferinţei de presă că în final consumatorul din or.Floreşti a primit tarif majorat la apă, 3 milioane lei anual-rambursarea creditului şi intimidări din partea SA Servicii Comunale Floreşti şi personal din partea Dl Rusu Sergiu, directorul acestei societăţi.
Apare întrebarea din ce surse va fi întors creditul. Şi iată aici apare şi răspunsul: dacă conducerea SA Servicii Comunale Floreşti ar fi coordonat lucrările prevăzute în PLANUL INVESTIŢIONAl PRIORITAR cu Consiliul orăşenesc Floreşti, reţelele de distribuire a apei potabile ar fi fost extinse, care la etapa următoare ar fi adus noi consumatori, iar sumele acumulate ar fi acoperit parţial sumele împrumutului.
Astăzi constatăm contrariul.
Pînă în anul 2013 nu a funcţionat Consiliul de Administrare ceea ce a împiedicat Consiliul orăşenesc de a dirija şi a stopa fărădelegile care se produceau la SA Servicii Comunale Floreşti. Şi în lipsa acestora s-a produs mai multe nereguli în activitatea acestei întreprinderi.
În concluzie, conducerea SA Servicii Comunale Floreşti a provocat o fraudă economic considerabilă, care, aşa cum considerăm noi nu poate rămîne netaxată.
Ne adresăm conducerii ţării, organelor de control şi justiţiei cu rugămintea de a investiga cazul de la Floreşti pentru a-i da o apreciere în corespundere cu legislaţia Republicii Moldova.
Sursa: www.pprm.md