Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
După alegerile parlamentare de la sfîrşitul anului 2014, întreaga societatea şi fiecare cetăţean în parte au crezut sincer, că partidele pro-europene, cărora le-au acordat vot de încredere, vor veni la guvernare şi îşi vor onora cu responsabilitate promisiunile electorale şi angajamentele asumate pentru continuarea procesului de integrare europeană a ţării noastre.
Dar nu a fost să fie. După o perioadă îndelungată de negocieri şi supărări în vederea formării unei alianţe de guvernare ne-am pomenit cu constituirea unei alianţe minoritare, numită pro-europeană, cu susţinerea deputaţilor din PCRM, care au condiţionat şi au votat pentru un guvern, care de facto nu are un suport politic majoritar.
Multiplele discuţii şi analize despre avantajele şi dezavantajele guvernării minoritare, susţinute de analişti politici şi reprezentanţii societăţii civile, vorbesc despre marea dezamăgire şi neîncrederea cetăţenilor în actuala guvernare minoritară. Cetăţenii, care sunt supuşi unor “experimente de supravieţuire” — din cauza speculaţiilor cu cursul de schimb al leului moldovenesc, care la rîndul său a condus la diminuarea veniturilor şi a provocat creşterea preţurilor — sunt nedumeriţi de ceea ce se întîmplă şi ce va urma.
Nedumerirea şi neîncrederea manifestată de cetăţeni este firească, deoarece majoritate au fost martorii unei astfel de situaţii cu doar 15 ani în urmă.
Şi atunci, în 1999, Republica Moldova se afla în pragul unei crize politice profunde, provocată de valul de demiteri a guvernelor Ciubuc şi Strurza. Atunci, partidele aflate în Parlamentul Republicii Moldova au format o nouă coaliţie PCRM — PPCD care au demis Guvernul Sturza şi au votat un guvern de compromis,minoritar, Guvernul Braghiş. Şi în anul 2000 s-a procedat conform aceluiaş scenariu- comuniştii, nefiind la guvernare oficial, au primit ca recompensa pentru votul dat guvernului minoritar toate funcţiile de control parlamentar (Curtea de Conturi, TRM, SIS,CEC, CNPF s.a.) prin intermediul cărora discreditau Guvernul, promovînd şi impunînd adoptarea unor legi populiste, care nu aveau nimic comun cu reformele declarate de către Guvern. Miniştrii erau permanent invitaţi la rapoarte inventate, acţiuni prin care comuniştii işi promovau politicile de partid, care nu exprimau cursul de dezvoltare a ţării promovat de guvernare.
În aceiaşi perioadă de timp, noua coaliţie parlamentară (PCRM-PPCD) modifică sistemul de alegere a Preşedintelui — de la votul direct al cetăţenilor la votul a 61 de deputaţi. Ulterior modificărilor adoptate, forul legislativ aşa şi nu a reuşit să aleagă Preşedintele ţării în anul 2000, fapt ce a condus la dizolvarea Parlamentului şi la declanşarea alegerilor anticipate. Astfel, în alegerile parlamentare anticipate din 2001, din cauza instabilităţii politice şi sociale, provocată de lipsa de responsabilitate a partidelor de orientare democratică, cetăţenii au votat masiv pentru partidul comunist, care au obţinut majoritatea constituţională în Parlament şi care au uzurpat puterea în stat timp de opt ani.
Urmărind evoluţia evenimentelor legate de numirea guvernului şi de primele şedinţe din Parlament, se crează impresia că toate numirile în funcţii au fost făcute doar cu acordul prealabil al PCRM, iar votarea proiectelor populiste propuse de comunişti şi socialişti arată clar cine este regizorul.
Nu aş vrea să-mi asum calitatea de profet, dar constat că clasa politică din Republica Moldova, în special partidele aflate la guvernare, aşa şi nu au însuşit lecţiile trecutului şi riscă să repete situaţia din anul 1999. Anume din cauza lipsei de responsabilitate şi voinţă politică în luarea deciziilor în favoarea cetăţenilor, Republica Moldova a oscilat de la independenţă pînă la ziua de azi între est şi vest, între trecut şi viitor.
În contextul situaţiei social — politice dificile şi instabile din ţara noastră, Partidul Popular din Republica Moldova îndeamnă partidele pro-europene de la guvernare să-şi onoreze angajamentele asumate faţă de partenerii noştri strategici şi faţă de majoritatea cetăţenilor, care i-au votat şi să accelereze realizarea măsurilor necesare pentru relansarea economiei, pentru dezvoltarea agriculturii, pentru bunăstarea şi siguranţa cetăţenilor. Cetăţenii Republicii Moldova trebuie să fie auziţi şi respectaţi!
Sursa: www.pprm.md