Alegerile parlamentare din 2021 în Republica Moldova - alegeri.md
 PartideDeclaraţiiPSD

Prin educaţie performantă spre dezvoltarea durabilă a ţării

|versiune pentru tipar||
PSD / 26 noiembrie 2008
Partidul Social Democrat

Partidul Social Democrat consideră că în condiţiile crizei mondiale au loc procese globale de renovare. Iată de ce Moldova trebuie să renunţe la modelul economiei de consum în favoarea economiei de dezvoltare. Dar, acest lucru este posibil doar dacă concomitent cu dezvoltarea ramurilor prioritare ale economiei, va fi reformat esenţial şi sistemul actual de învăţământ.

PSD consideră că cea mai eficientă investiţie pentru asigurarea unei creşteri economice şi dezvoltări durabile este investiţia în Om, implicit, în învăţământ. Este de la sine înţeles că învăţământul a fost şi rămâne principala instituţie socială de care depinde viitorul ţării. Oamenii activi, cu un nivel înalt al studiilor, constituie factorul de bază al economiei de dezvoltare. Acest fapt se menţionează şi în Raportul Comisiei pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă a Băncii Mondiale din 21 mai 2008.

Ţările de succes, menţionate în Raport, care au demonstrat o creştere economică susţinută şi o dezvoltare durabilă pe parcursul a peste 20 de ani, au investit masiv în sistemul de învăţământ. Reformarea cardinală a sistemului de învăţământ conform cerinţelor timpului este imposibilă în situaţia când cca 51000 de profesori din sistemul educaţional de toate nivelele sunt umiliţi, primind salarii mizere şi fiind nevoiţi să practice alte activităţi suplimentare pentru a-şi asigura existenţa. Dacă statul nu-şi va schimba de urgenţă atitudinea faţă de pedagogi, riscăm să rămânem în scurt timp fără ei. Or, pentru a ajunge la un sistem performant în domeniu, profesia de pedagog trebuie să devină una din cele mai prestigioase, protejate şi bine plătite.

Protestele recente ale profesorilor şi studenţilor din liceele profesionale au scos în evidenţă problema studiilor de acest nivel. Susţinem propunerea de a păstra pentru acest nivel posibilitatea de a susţine bacalaureatul, pentru a nu îngrădi accesul tinerilor la studiile superioare. Totodată, trebuie reformat şi aprofundat cursul de educaţie tehnologică pentru ca fiecare absolvent al cursului gimnazial/liceal să obţină o profesie calificată la standardele europene. Or, astăzi, după absolvire, din lipsă unei specialităţi, tânărul nu se poate angaja în câmpul muncii, rămânând o povară pentru familia sa. Unul dintre puţinele momentele pozitive care se conţine în proiectul Codului învăţământului, este posibilitatea studiilor superioare gratuite. Învăţământul superior gratuit trebuie să devină un obiectiv strategic pentru stat. Totuşi, în condiţiile actuale, acesta rămâne irealizabil. Mai mult, sistemul actual produce anual mii de jurişti şi economişti, care din start sunt potenţiali şomeri. Trebuie să stopăm acest proces de supraproducere în serie a şomerilor. Este important ca statul să-şi formuleze clar priorităţile economiei de dezvoltare şi să racordeze sistemul educaţional la cerinţele acestor domenii prioritare.

De aceea studiile superioare gratuite trebuie implementate în primul rând în aceste domenii prioritare în baza unei comenzi de stat. Proiectul Codului învăţământului nu răspunde cerinţelor de bază ale sistemul educaţional: calitatea procesului de învăţământ, mecanismele de finanţare, optimizarea sistemului de instituţii educaţionale. Anume din lipsa răspunsurilor la aceste probleme majore, proiectul Codului nu a fost susţinut de majoritatea cadrelor didactice.

În context, PSD consideră că Codul Învăţământului, elaborat de actuala guvernare, este mai degrabă un tribut electoral decât un document care trebuie să răspundă la probleme cu care se confruntă astăzi societatea din Republica Moldova. Renovarea sistemului de învăţământ necesită includerea obligatorie a următoarelor propuneri:

  1. Pentru asigurarea unui salt calitativ în domeniu — majorarea investiţiilor în sistemul de învăţământ până la nivelul de 9–10% din PIB.
  2. Pentru a depăşi situaţia actuală de majorare procentuală a salariilor, în urma căreia cel sărac rămâne şi mai sărac — stabilirea salariului minim în sistemul de învăţământ începând cu anul 2009 la nivelul de 1500 lei şi a salariului mediu la nivelul celui mediu pe economie. Oferirea de către stat a facilităţilor pentru profesori la procurarea locuinţelor.
  3. Reformarea cursului de educaţie tehnologică în aşa mod, ca absolventul cursului gimnazial/liceal să obţină o profesie calificată la nivelul standardelor europene.
  4. Asigurarea sistemului de comandă de stat pentru învăţământul superior gratuit la specialităţile prioritare pentru dezvoltarea statului. 26 noiembrie 2008
Comunicat de presă al Partidului Social Democrat Declaraţia PSD privind necesitatea elaborării unui plan anticriză