Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Partidului Socialiştilor din Moldova “Patria-Rodina” ca partid de orientare politică de stîngă, analizînd Programul de activitate al Guvernului, socoate că documentul dat, pe de o parte, poartă un caracter preponderent general şi declarativ iar, pe de altă parte, în mare măsură contravine practicii europene de organizare a vieţii interne statale precum şi a practicii apărării intereselor naţionale şi obşteşti. Documentul nominalizat nu trasează construirea statului social. Declaraţiile reies din analiza priorităţilor programatice.
În expunerea priorităţii “Integrarea europeană” accentul se face nu pe reflectarea adecvată a problemelor existente în sfera politică, economică şi culturală a ţării, nu pe căile de rezolvare a lor, ci pe folosirea permanentă a sintagmei “integrarea europeană” ca panaceu de la toate nenorocirile.
În acelaş timp documentul dat nu se referă la necesitatea trecerii la forma parlamentară a guvernării în Moldova, practicată în majoritatea absolută a ţărilor din Uniunea Europeană (UE).
În afară de aceasta, ţările înaintate ale UE, care au atins un nivel de calitate a vieţii înalt au pus şi pun accentul pe posibilităţile interne ale ţării, majoritatea nouă de guvernare însă speră, înainte de toate, la ajutorul extern, inclusiv şi cel financiar.
Este absolut evident că în ţările avansate ale UE anume rolul regulator al statului asigură condiţiile necesare pentru parteneriatul social al păturilor de bază ale populaţiei, documentul programatic însă prevede liberalitatea nelimitată şi interzicerea a intervenţiilor statale în mediul de afaceri.
De asemenea este evident că noua putere, în mod întenţionat, ocoleşte întrebarea aderării Moldovei la NATO (ANA), pentru a nu tulbura opinia publică.
Prioritatea “Reintegrarea ţării” este expusă în redacţie vădit neconstructivă, ce dă temei pentru o singură concluzie — progresul la procesul de negocieri este imposibil, iar relansarea negocierilor ca a tare este puţin probabilă.
Prioritatea “Depăşirea crizei economico-financiare şi asigurarea creşterii economice incluzive” în expunerea adoptată demonstrează că Guvernul nou, în primul rînd, nu dispune nu numai de un program complex de a gestiona criza, dar nu dispune nici de măsuri imediate în acest domeniu, în al doilea rînd, el nu explică concret în ce bază şi cînd va fi atinsă creşterea economică declarată.
În baza celor expuse, luînd în consideraţie componentă nominală a noului Guvernului, se cer următoarele concluzii generale: