Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Pe data de 28 martie în cadrul şedinţei Consiliului municipal s-a produs ceea ce se promova cu insistenţă de către majoritatea consilierilor municipali din Bălţi din partea PCRM — din 10 aprilie costul unei călătorii în transportul public orăşenesc se va mări cu 0,5 — 1 leu.
De azi înainte preţul unei călătorii în troleibuz pentru un cetăţean simplu va fi de 2 lei, iar o călătorie în autobuz sau maxitaxi va fi de 3 lei.
În acelaşi timp o călătorie pentru pasageri în autobuzele cu Nr. 16 cu traseul Centru — Elizavetovca şi Nr. 22 cu traseul Centru — Sadovoie va costa şi aceasta 3 lei.
Decizia a fost luată în cadrul unei şedinţe a Consiliului municipal Bălţi după dezbateri îndelungate. De altfel, iniţial se peconiza ca preţul să fie şi mai mare — un bilet de troleibuz trebuia să fie de 2,5 lei, de autobuz de 3 lei, iar microbuzul — 3,5 lei. Anume această majorare, potrivit aleşilor locali, de repetate rînduri era cerută de la autorităţile locale de către însuşi orăşeni.
Tot în aceeaşi zi au avut loc două evenimente — în componenţa Consiliului local Bălţi a intrat un consilier din partea Partidului Socialiştilor. Potrivit hotărîrii Comisiei Electorale Centrale, acesta a fost Alexandr Nesterovschi, membru PSRM, directorul filialei din Bălţi a Fondului de binefacere “Soluţia”, care a intrat în consiliu pe lista candidaţilor PCRM.
Concomitent cu acest fapt, în legătură cu majorarea preţului la călătorie în transportul public în faţa primăriei a avut loc o acţiune de protest a locuitorilor oraşului, care au condamnat acţiunile Consiliului municipal. Alexandr Nesterovschi a fost şi el alături de protestatari.
Fiind nevoit să meargă în întîmpinarea protestatarilor — CMB a redus costul final al călătoriei.
Din nefericire, propunerea alternativă a socialistului a rămas fără atenţie. Аceasta a constat în acordarea categoriilor de persoane cu drept la înlesniri din Bălţi a unei posibilităţi de a alege de sine stătător ce este mai important pentru ei: înlesnirile sau compensaţiile. Consilierii PCRM, în pofida faptului că majoritatea din ei se deplasează cu transport personal — au blocat această iniţiativă, declarînd că şi ei au nevoie de înlesniri. Unul dintre argumentele principale, exprimat de către oponenţii opţiunii libere între înlesniri sau compensaţii a fost: persoanele în vîrstă vor prefera să cheltuiască banii pe produse alimentare, în loc să le plătească pe călătorie.
Cu toate acestea, potrivit datelor declarate de însuşi Direcţia de troleibuze — în limita oraşului locuiesc 17,5 mii de pensionari cu drept la înlesniri. Dintre aceştia, din nou potrivit declaraţiilor Direcţiei — circa 12,5 mii de persoane beneficiază de înlesniri pentru călătorii şi doar puţin peste cinci mii dinte aceştia nu sefolosesc de acest drept. Pînă nu demult, pentru înlesnirile în transportul public în buget se alocau circa 9,5 mil. lei anual. După majorarea costului călătoriei pînă la 2 lei se măreşte şi suma alocată de la buget — aceasta va fi de circa 12 mil. lei.
Anume aceşti bani, circa 1000 lei anual, potrivit consilierului socialist ar putea fi un eventual ajutor şi o susţinere destul de importantă pentru pensionarii oraşului. Dat fiind faptul, că chiar şi potrivit celor mai optimistice date prezentate de către Direcţia de troleibuze, nu toţi pensionarii se folosesc în mod regulat de troleibuze, prin urmare şi de înlesniri — acest pas ar permite careva adaosuri semnificative la pensiile joase ale persoanelor în vîrstă. Chiar şi mulţi dintre beneficiarii înlesnirilor, care se folosesc ocazional de troleibuze, se deplasează în egală măsură atît în autobuze, cît şi în microbuze. Reiese că şi aceştia ar beneficia mai mult de situaţia unei compensaţii. Iar cei care ar fi preferat să păstreze înlesnirile — ar fi fost lăsate fără modificări.
Sursa: gardatinara.md