Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
În această săptămână, Fracţiunea Partidului Socialiştilor a înaintat, în Parlament, o moţiune simplă împotriva a doi miniştri — Transportului şi Sănătăţii.
Pe data de 2 martie, o moţiune simplă a fost înaintată ministrului Sănătăţii, Ruxanda Glavan în legătură cu majorarea tarifelor la serviciile medicale în Republica Moldova. “Pentru” au votat 21 din cei 81 de deputaţi prezenţi în sală: socialişti şi comunişti.
Deputatul Bogdan Ţîrdea a amintit în cadrul şedinţei de plen că Glavan a devenit vice-ministru în anul 2013, iar în 2015, în ciuda mai multor scandaluri de corupţie, în care a fost implicată, dar, poate anume datorită lor, a fost avansată în funcţie. Revoltător e faptul ca doamna în cauză s-a făcut ministru al Sănătăţii fără să lucreze măcar o zi în medicină.
De asemenea, Ţîrdea a menţionat că, potrivit investigaţiilor jurnalistice, ministrul deţine două case de locuit, două apartamente, trei terenuri funciare şi 16 conturi bancare. La rândul său, soţul ei nu a specificat în declaraţia de venit 30 de conturi bancare.
Explicaţia acestui lux este la suprafaţă — soţul doamnei Glavan, Aureliu Cincilei, a deţinut postul de vice-guvernator al Băncii Naţionale în iulie 2013 — octombrie 2016, adică anume în perioada când a fost deturnat miliardul. Coincidenţă? Probabil — a menţionat el.
În plus, Ţîrdea a spus că la sfârşitul anului trecut, soţul ministrului a fost desemnat preşedinte al Consiliului Administrativ al BC “Moldindconbank” S.A. Acţionar aici era V. Platon, acuzat de furtul miliardului şi spălarea a 20 de miliarde dolari.
Probabil şi aici a fost o simplă coincidenţă. Dar iată încă una: În perioada 2006–2013, Ruxanda Glavan a fost director al unei companii, specializată în importul şi distribuţia utilajului medical, a preparatelor farmaceutice. Conform portalului e-sanatate.md, in 2011–2015 anume această companie a fost desemnată câştigătoare la aproximativ 127 licitaţii publice in valoare de 15 milioane de lei. Şase contracte plus unul aditional în valoare de 1 milion de lei au fost încheiate cu instituţia condusă de mama sa, Adela Glavan. Şi dacă acesta nu este conflict de interese şi cîrdăşie criminală, ce o fi atunci? — s-a întrebat deputatul.
Conform spuselor sale, firma doamnei Glavan, care pe atunci era deja vice-ministru, a oferit dispozitive medicale şi Serviciului de Informaţii şi Securitate, în sumă de aproximativ 40 mii lei. Totuşi, procuratura Generală, controlată de Partidul Democrat, nu a observat aceste încălcări. În plus, în 2013, avocata Ana Ursachi a acuzat-o pe Glavan că ar fi fost implicată într-o schemă de contrabandă, dar şi atunci, cazul a fost muşamalizat cu ajutorul Partidului Democrat.
În concluzie, Ţîrdea a spus că Glavan poate să spună orice, dar adevărul este că pensionarii care primesc câte o mie de lei pe lună, nu au nici o şansă să îşi facă o operaţie care costă 5, 10, sau 15 mii de lei.
Acest om, pur şi simplu va fi condamnat la moarte, datorită acestui document. Decizia doamnei Glavan a lansat un adevărat genocid social. — a conchis Ţîrdea.
Pe data de 3 martie, deputaţii Partidului Socialiştilor au înaintat o moţiune simplă împotriva activităţii ministrului Transportului şi Infrastructurii Drumurilor, liberalul Iurie Chirinciuc.
Potrivit deputatului socialist Grigore Novac, această decizie a fost luată datorită situaţiei catastrofale în toate sferele controlate de ministrul liberal.
“Situaţia deplorabilă în domeniul transporturilor şi-a atins punctul culminant, toată lumea din ţara noastră poate să vadă starea proastă a drumurilor, personalul ÎS Calea Ferată a Moldovei nu a primit salariul, mai mult de 5 luni — suma totală de 130 de milioane de lei. Este timpul pentru a restabili ordinea în această sferă”, — a remarcat Novac.
Conform unui alt deputat din PSRM, Vasile Bolea, ÎS Calea Ferată a Moldovei, trebuie să fie reformată, dar Chirinciuc nu întreprinde nici o măsură:
Compania cheltuie sume fabuloase de bani. În plus, şi Agenţia Naţională Transport Auto are nevoie de această reformă. Salariul mediu în această instituţie este de 22 de mii de lei, iar eficienţa sa este aproape zero, — a menţionat Bolea.
Cu toate acestea, în ciuda argumentelor, deputaţii din actuala guvernare au respins iniţiativa Partidului Socialiştilor de ai demite pe miniştrii Ruxanda Glavan şi Iurie Chirinciuc.
Sursa: psrm.md
Prin prezenta, deputaţii în Parlamentul Republicii Moldova, în conformitate cu prevederile art. 105 alin. (2) din Constituţia Republicii Moldova şi articolele 112–115 din Regulamentul Parlamentului Republicii Moldova aprobat prin Legea nr.797-ХIII din 02 aprilie 1996, înaintează moţiunea simplă asupra politicii interne în domeniul transporturilor şi infrastructurii drumurilor naţionale.
Obiectul prezentei moţiuni simple îl constituie situaţia dezastruoasă în care se află în acest moment domeniul transporturilor şi infrastructurii drumurilor din Republica Moldova. Încă din momentul investirii sale în Parlament, ministrul Iurie Chirinciuc şi-a prezentat marile angajamente în domeniul transporturilor şi infrastructurii. Printre aceste angajamente sunt următoarele:
Cu părere de rău asistăm la un dezastru în domeniul transporturilor, în special în transportul feroviar de mărfuri şi pasageri. Din cauza administrării defectuoase a sistemului transporturilor şi infrastructurii din Republica Moldova, domnul ministru Chirinciuc ne obligă să luăm atitudine împotriva lipsei de performanţă şi a greşelilor continue , care nu contribuie la un progres în acest domeniu.
Agenţia Naţională Transport Auto (ANTA) creată pentru suportul activităţii transportatorilor rutieri şi pentru supravegherea folosirii corecte a drumurilor a devenit realmente o piedică în dezvoltarea transportului rutier din ţară, transformându-se intr-un comerciant a autorizaţiilor pentru transport internaţional la preţuri exagerat de mari. Având cca 120 angajaţi, fondul salarial a acestei instituţii va constitui aproximativ 32 mln.lei, ceea ce în mediu ar constitui un salariu în jur de 22 000 lei lunar. Cei 54 de angajaţi responsabili de respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare au colectat pe parcursul anului 2016, doar 3 mln.lei pentru transportarea mărfurilor cu depăşirea greutăţii sau gabaritelor admise, laxele achitate de transportatori pentru dreptul de a activa (procurarea autorizaţiilor respective) nu se transferă în Bugetul de stat, dar direct în contul ANTA. Interesele Agenţiei Naţionale Transport Auto prin majorarea excesivă a cheltuielilor necesare pentru activitatea Agenţiei şi care, drept urmare, riscă să afecteze interesul public general, diminuează alocaţiile ce urmează a fi transferate în Fondul rutier. Astfel, constatăm o creşterea a bugetului Agenţiei în ultimii ani, cu aproximativ 10 mln. lei anual (dacă în 2014 bugetul constituia — 25.999.100 lei, în 2015 — 38.817.983 lei, în 2016 — 51.297.600 lei). Considerăm, că ministrul Iurie Chirinciuc, întru reglementarea mai eficientă a activităţii ANTA, urma să propună o reformă amplă a aceste instituţii prin trecerea finanţării ei din bugetul de stat şi optimizării cheltuielilor de întreţinere.
Acest lux la ANTA contrastează cu o sărăcie lucidă în cadrul ÎS Calea Ferată din Moldova. Situaţia economico-financiară a Căii Ferate din Moldova este una foarte grea. Datoriile pentru salariu sunt deja in jur de 130 mln.lei. Lucrătorii au fost salarizaţi doar pentru luna septembrie 2016 şi deja de 6 luni nu-şi pot ridica salariile. Datoriile pentru materiale ,motorina si alte bunuri au dus la arestarea de către instanţa de judecată pe data de 28.02.2017 a conturilor bancare a Caii Ferate din Moldova. Aceasta stare de lucruri şi mai mult a agravat situaţia şi poate duce la falimentul celei mai mari întreprinderi strategice a Moldovei,unde lucrează în jur de 10 mii de angajaţi.
Banii din împrumutul BERD european de 52,5 milioane de euro care sunt preconizaţi pentru procurarea locomotivelor, pentru reconstrucţia infrastructurii feroviare, până în prezent nu sunt folosiţi. Această situaţie generează costuri suplimentare pentru administrarea creditului, plata unor dobânzi pentru banii, care nu sunt utilizaţi.
Graţie incompetenţei şi neprofesionalismului ministrului Chirinciuc, una din cele mai mari întreprinderi de stat este incapabilă sa facă faţă situaţiei şi merge spre faliment.
Ministrul Chirinciuc contrar prevederilor legislaţiei în vigoare, stabileşte şi modifică arbitrar Programul de transport rutier interraional fără a ţine cont de analiza fluxului de călători şi fără a stabili impactul asupra rutelor deja existente. O asemenea samavolnicie duce la lezarea drepturilor agenţilor economici si la creşterea coruptibilităţii in domeniu transporturilor.
Având în vedere motivaţia expusă supra care demonstrează încălcarea evidentă a drepturilor omului, deputaţii semnatari ai prezentei moţiuni simple, formulată în conformitate cu prevederile Constituţiei şi articolele 112–115 din Regulamentul Parlamentului aprobat prin Legea nr.797-XIII din 02 aprilie 1996, solicităm, în mod de urgenţă:
Sursa: parlament.md