Prezidenţiale 2020 | ADEPT | Chişinău 2018 | Găgăuzia 2016 | Prezidenţiale 2016 | Locale 2015 | alegeri.md | avere.md
Consiliul Politic al UCM a examinat cu atenţie iniţiativa lansată de PLDM privind desfăşurarea referendumului republican asupra problemelor ce ţin de modificarea procedurii constituţionale de alegere a Preşedintelui ţării şi schimbarea actualului sistem electoral proporţional cu sistemul electoral mixt, potrivit căruia ar urma ca cel puţin 50 de deputaţi să fie aleşi în Parlament în baza circumstanţelor electorale cu un singur mandat şi consideră necesar să constate şi să declare următoarele.
1. Uniunea Centristă din Moldova a susţinut şi va susţine realizarea ideilor privind alegerea Preşedintelui ţării în mod direct de către popor şi instituirea sistemului electoral mixt, dat fiind că soluţionarea acestor probleme reprezintă o necesitate imperativă şi o condiţie sinequanon pentru a asigura echilibrul, competenţa şi responsabilitatea guvernării în Republica Moldova, precum şi din motivul că aceste probleme reprezintă obiectivele programatice ale UCM încă din aprilie 2000.
2. Consiliul Politic al UCM constată că accederea comuniştilor la guvernare în 2001, modul în care V.Voronin cu echipa conduc ţara în ultimii 8 ani, mod însoţit de intoleranţă, dispreţ şi batjocură faţă de tot ceea ce reprezintă democraţie şi opoziţie, de monopolizare a oricărui domeniu de activitate socială(administrare, economie, învăţămînt, cultură etc.) sunt consecinţele actului anticonstituţional şi antipopular din 5 iulie 2000, prin care toţi democraţii şi comuniştii au călcat în picioare voinţa politică a cetăţenilor, exprimată în cadrul referendumului republican consultativ din 23 mai 1999 şi au votat pentru instituirea sistemului parlamentar de guvernare. Anume prin acel act a fost bătătorită calea victoriei totale şi fatale a comuniştilor în alegerile parlamentare din 2001 şi a asigurat înscăunarea necondiţionată a lui V.Voronin în fotoliul de Preşedinte al Moldovei pe 8 ani de zile.
3. Pornind de la faptul că în ultimii 8 ani în Parlament au fost depuse circa 20 proiecte de legi pentru modificarea sistemului electoral proporţional cu altul nou, majoritar sau mixt, şi toate au fost respinse prin votul comun al comuniştilor şi PPCD-iştilor, inclusiv desfăşurarea unui referendum legislativ susţinut de 213000 de cetăţeni(2003), iar ultimul proiect, depus de Preşedintele UCM în iunie 2004, a fost respins de Parlament în 2005, prin votul comun al Comuniştilor, PPCD-iştilor şi PD-iştilor;
Consiliul Politic al UCM, recunoscînd că iniţiativa PLDM este bună şi utilă, consideră, în acelaşi timp, că realizarea ei în acest moment este inoportună, poate fi contraproductivă şi poate avea efectul bumerangului din mai multe motive.
În primul rînd. Nu este timpul potrivit. Astfel, pentru a iniţia desfăşurarea unui referendum republican, conform normelor Codului Electoral(art.148, 150, 152, 153, 157), de la data constituirii grupului de iniţiativă pînă la data desfăşurării referendumului sînt necesare minimum 13 luni. Plus la aceasta, potrivit art. 145 din Codul Electoral, referendumul nu se desfăşoară în decursul a 120 de zile (4 luni) pînă la sau după efectuarea alegerilor Parlamentare, locale generale sau a altui referendum. Respectiv, referendumul ar putea avea loc peste 17 luni, în luna august 2009.
Ţinînd cont de caracterul consultativ al referendumului şi de prevederile art.143 alin(4) Cod Electoral, rezultatele favorabile ale referendumului ar putea fi ignorate şi de viitorul Parlament, aşa cum s-a procedat deja de 4 ori, şi aruncate la lada de gunoi. Acestea ar putea fi rezultatele unor eforturi enorme a mai multor forţe politice şi a sute de mii de cetăţeni pe parcursul a 17 luni.
În rîndul doi. Aşa cum a fost anunţat în presă, PLDM doreşte să supună referendumului două probleme, dintre care una ţine de modificarea complexă şi sistemică a Constituţiei(alegerea directă a Preşedintelui presupune schimbarea sistemului de guvernare) şi poate fi soluţionată doar prin referendum constituţional, iar alta(alegerea deputaţilor în baza sistemului electoral mixt) ţine de modificarea legii(Codul Electoral), şi poate fi supusă, în funcţie de scopul real urmărit de autorii iniţiativei, atît referendumului consultativ, cît şi celui legislativ. Din acest motiv, la Comisia Electorală Centrală(CEC), ar putea să apară mai multe întrebări şi temeiuri în sensul refuzului de a înregistra grupul de iniţiativă.
Tot din acest motiv, pentru modificarea sistemului electoral s-ar impune, în opinia noastră, desfăşurarea referendumului legislativ, rezultatele favorabile ale căruia, deasemenea, ar putea fi ignorate de viitorul Parlament.
Acelaşi rezultat ar putea fi obţinut şi în cazul referendumului consultativ pentru modificarea Constituţiei în scopul alegerii directe a Preşedintelui ţării.
Astfel, potrivit normelor Constituţiei şi a Codului Electoral, de la instituirea grupului de iniţiativă pînă la începutul examinării de către Parlament a proiectului de revizuire a Constituţiei, va fi necesară o perioadă de 13 luni. Plus la aceasta, potrivit art.143 alin(2) din Constituţie, dacă Parlamentul “nu a adoptat timp de un an legea constituţională corespunzătoare, propunerea se consideră nulă”.
Urmare a reglementărilor precitate, iniţiativa populară de revizuire a Constituţiei ar putea fi lăsată de către Parlament fără examinare timp de 12 luni, ca după 25 de luni, să fie aruncată tot la lada de gunoi. În aşa mod cetăţenii ar putea fi descurajaţi a cîta oară, ideile abordate de PLDM compromise a treia oară, iar forţele politice angajate în acest proces s-o păţească tot aşa cum ciobanul cu oile şi lupul.
În rîndul trei. Este necesar ca PLDM să precizeze ce doreşte. Iniţierea revizuirii Constituţiei pe cale parlamentară, iniţierea referendumului consultativ pentru revizuirea Constituţiei ori iniţierea referendumului constituţional pentru revizuirea Constituţiei, dat fiind că aceste trei iniţiative pot fi realizate conform unor proceduri distincte.
Consiliul Politic al UCM consideră, însă, că există un pericol şi mai mare, care determină inoportunitatea tentativei de a rezolva problemele menţionate prin referendum pînă la alegerile parlamentare din 2009, deoarece, într-o anumită conjunctură politică, au dreptul la existenţă alte calcule şi alte scenarii.
Astfel, se ştie cu certitudine că ambele probleme ar fi sprijinite de către alegători în cadrul unui referendum, în proporţie de 70–80%. 2008 este anul preelectoral şi nu-i exclus ca toate partidele parlamentare să agreeze ideile lansate şi să facă un cadou alegătorilor. De ce nu?
În aceste condiţii, toate procedurile de organizare şi desfăşurare a referendumului, de examinare şi adoptare de către Parlament a hotărîrilor necesare, ar putea avea loc nu în termenele maxime, dar în cele minime, ceea ce s-ar putea solda cu modificarea Constituţiei în luna ianuarie 2009 şi punerea în aplicare a acesteia imediat, la data publicării. Mai mult. Parlamentul, cu 56 de voturi ale deputaţilor comunişti, ar putea modifica Codul Electoral, în sensul admiterii desfăşurării concomitente a alegerilor parlamentare şi a celor preşidenţiale în luna aprilie-mai 2009. Ţinînd cont de imprevizibilitatea şi absurditatea comportamentului partidului de guvernănînt şi a unor partide “de opoziţie”, s-ar putea crea situaţia, în care actualul Preşedinte V.Voronin va putea pretinde încă la două mandate prezidenţiale consecutive, dată fiind modificarea temeiurilor şi a procedurilor constituţionale pentru alegerea şefului statului.
Constatăm că o asemenea evoluţie a iniţiativei lansate de PLDM nu este exclusă, cît de exagerată nu s-ar părea, precum şi faptul că V.Voronin ar avea şanse reale de a cîştiga alegerile directe la funcţia de Preşedinte în confruntare cu liderii partidelor de opoziţie, care, toţi ca unul, vor pretinde la această funcţie şi vor dispersa alegătorii în cel puţin 7–11 tabere.
Naţi-o bună, că ţi-am frînt-o! Unde dai şi unde crapă! Tocmai ca în bancul, care se termină cu o constatare tristă — Ideia-i bună, dar păcatu-i MARE!.
Reieşind din circumstanţele şi motivele invocate, Consiliul Politic al UCM consideră inoportună iniţiativa desfăşurării referendumului republican asupra problemelor menţionate pînă la alegerile Parlamentare din anul 2009 şi face apel către PLDM să-şi asume riscul şi responsabilitatea pentru eventualele consecinţe, să reexamineze mai profund, raţional şi pragmatic iniţiativa lansată, în cooperare directă şi responsabilă cu alte partide, nu doar prin apeluri lansate la conferinţele de presă.
Noi toţi sîntem obligaţi să evităm populismul ieftin şi surprizele politice neplăcute şi foarte costisitoare pentru oameni şi ţară.